دوره 10، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 118-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gilanifar M, Ahi Q, Kheirkhah F, Shahabizadeh F. Testing the cognitive function model of patients with bipolar disorder in relation to traumatic experiences in childhood by the mediating role of affective lability emotion and expressed emotion. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (3) :104-118
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1571-fa.html
گیلانی فر منور، آهی قاسم، خیرخواه فرزان، شهابی زاده فاطمه. آزمون مدل عملکرد شناختی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی در رابطه با تجارب آسیب‌زای دوره کودکی با نقش میانجی بی‌ثباتی هیجانی و هیجان ابراز شده. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (3) :104-118

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1571-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Ahigh1356@yahoo.com
3- استاد، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
4- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (900 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان می‌دهد که شدت تغییرات در عملکردهای شناختی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به طور مستقیم با بدتر شدن عملکرد کلی و کیفیت زندگی آنان مرتبط است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل عملکرد شناختی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی در رابطه با تجارب آسیب‌زای دوره کودکی با نقش میانجی بی­ثباتی هیجانی و هیجان ابراز شده انجام شد.    
روش: روش پژوهش‌ توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بستری شده در بیمارستان شهید یحیی­‌نژاد بابل در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۸ تا پایان شهریور ۱۳۹۹ بود، که تعداد ۳۷۹ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ترومای کودکی برنشتاین و فینک (۱۹۹۸)، بی­‌ثباتی هیجانی اولیور و سیمسون (۲۰۰۴)، سطح هیجان ابراز شده هال و همکاران (۲۰۰۷) و توانایی‌های شناختی نجاتی (۱۳۹۲) استفاده گردید. تحلیل داده‌ها با روش مدل­‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌­افزارهای
SPSS نسخه ۲۴ و LISREL نسخه ۸/۸ انجام شد.  
یافته‌ها: براساس یافته‌های تحقیق تجارب آسیب‌زای دوره کودکی بر بی‌ثباتی هیجانی (۰/۷۲=
β) و هیجان ابراز شده (۰/۶۸=β)، اثر مستقیم و مثبت معنادار و بر روی عملکرد شناختی (۰/۱۰-=β) اثر مستقیم و منفی معنادار دارد (۰/۰۵>P). همچنین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی از طریق متغیر میانجی بی­‌ثباتی هیجانی و هیجان ابراز شده بر روی عملکرد با ضریب مسیر (۰/۴۷-=β) اثر منفی معنی­‌داری دارد (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج بی‌ثباتی هیجانی و هیجان ابراز شده دارای نقش میانجی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و عملکرد شناختی مبتلایان به اختلال دو قطبی هستند؛ لذا در جهت بهبود عملکرد شناختی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، متغیرهای ثباتی و هیجان ابزار شده باید مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 959 kb]   (755 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/8 | پذیرش: 1402/2/12 | انتشار: 1402/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb