Emadani R, Rudgar Nezhad F, Kiakeyjoori D, Taghi Pouryan M J. Providing a model for improving organizational behavior based on cognitive-behavioral components: A qualitative study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (1) :128-138
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1556-fa.html
عمادانی رضا، رودگر نژاد فروغ، کیاکجوری داود، تقی پوریان محمد جواد. ارائه الگوی بهسازی آموزش رفتار سازمانی براساس مؤلفههای شناختی رفتاری: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (1) :128-138
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1556-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران ، F_rudgar@yahoo.com
3- دانشیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4- استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
چکیده: (1390 مشاهده)
مقدمه: اهمیت رفتارهای مطلوب سازمانی سبب گردیده است تا امروزه از تمامی ظرفیتهای موجود در جهت بهسازی آموزش رفتار سازمانی نهایت استفاده را داشت.
هدف: پژوهش کیفی حاضر با هدف ارائه الگوی بهسازی آموزش رفتار سازمانی براساس مؤلفههای شناختی رفتاری طراحی و اجرا گردید.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع آمیخته بود. روش کیفی مورد استفاده از نوع داده بنیاد بود که با توجه به الگوی اشتراوس و کوربین طراحی گردید. جامعه آماری تحقیق شامل افراد آگاه به موضوع تحقیق بودند که با توجه به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری تعداد ۱۵ نفر مشخص شدند. مکان انجام پژوهش شهر تهران و زمان اجرای آن در سال ۱۴۰۱ بود. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزار مکسکیودیای انجام شد.
یافتهها: مطابق با نتایج مشخص گردید که در جهت بهسازی آموزش رفتار سازمانی میبایستی به زیرساختها، مسائل فرهنگی، دانش تخصصی و انگیزش توجه داشت. همچنین نتایج نشان داد که موانع کلان و خردی در جهت بهسازی آموزش رفتار سازمانی وجود دارد.
نتیجهگیری: ایجاد بستری در جهت ارتقاء زیرساختها، مسائل فرهنگی، دانش تخصصی و انگیزش میتواند زمینه جدی بهسازی آموزش رفتار سازمانی را فراهم نماید. توجه به الگوی ارائه شده؛ میتواند نقش مهم و تعیین کنندهای در جهت ایجاد بهسازی آموزش رفتار سازمانی براساس مؤلفههای شناختی رفتاری داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/20 | پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1402/1/5