دوره 10، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 138-128 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emadani R, Rudgar Nezhad F, Kiakeyjoori D, Taghi Pouryan M J. Providing a model for improving organizational behavior based on cognitive-behavioral components: A qualitative study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (1) :128-138
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1556-fa.html
عمادانی رضا، رودگر نژاد فروغ، کیاکجوری داود، تقی پوریان محمد جواد. ارائه الگوی بهسازی آموزش رفتار سازمانی براساس مؤلفه‌های شناختی رفتاری: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (1) :128-138

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1556-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران ، F_rudgar@yahoo.com
3- دانشیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4- استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
چکیده:   (765 مشاهده)
مقدمه: اهمیت رفتارهای مطلوب سازمانی سبب گردیده است تا امروزه از تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت بهسازی آموزش رفتار سازمانی نهایت استفاده را داشت.
هدف: پژوهش کیفی حاضر با هدف ارائه الگوی بهسازی آموزش رفتار سازمانی براساس مؤلفه‌های شناختی رفتاری طراحی و اجرا گردید.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌­ها از نوع آمیخته بود. روش کیفی مورد استفاده از نوع داده بنیاد بود که با توجه به الگوی اشتراوس و کوربین طراحی گردید. جامعه آماری تحقیق شامل افراد آگاه به موضوع تحقیق بودند که با توجه به روش نمونه­‌گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری تعداد ۱۵ نفر مشخص شدند. مکان انجام پژوهش شهر تهران و زمان اجرای آن در سال ۱۴۰۱ بود. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­‌ها از کدگذاری استفاده شد. تجزیه­‌و­تحلیل داده­‌ها در نرم‌­افزار مکس­‌کیو­دی­‌ای انجام شد.
یافته­‌ها: مطابق با نتایج مشخص گردید که در جهت بهسازی آموزش رفتار سازمانی می‌بایستی به زیرساخت­‌ها، مسائل فرهنگی، دانش تخصصی و انگیزش توجه داشت. همچنین نتایج نشان داد که موانع کلان و خردی در جهت بهسازی آموزش رفتار سازمانی وجود دارد.
نتیجه­‌گیری: ایجاد بستری در جهت ارتقاء زیرساخت­‌ها، مسائل فرهنگی، دانش تخصصی و انگیزش می­‌تواند زمینه جدی بهسازی آموزش رفتار سازمانی را فراهم نماید. توجه به الگوی ارائه شده؛ می­‌تواند نقش مهم و تعیین­ کننده‌­ای در جهت ایجاد بهسازی آموزش رفتار سازمانی براساس مؤلفه‌های شناختی رفتاری داشته باشد.
متن کامل [PDF 683 kb]   (569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/20 | پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1402/1/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb