Ilanloo H, Ahmadi S, Zahrakar K, Gómez-Benito J. The effectiveness of metacognitive group counseling on internet addiction and academic procrastination of students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (2) :131-145
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1390-fa.html
ایلانلو حسین، احمدی صدیقه، زهراکار کیانوش، گومز بنیتو جوآنا. اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (2) :131-145
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1390-fa.html
1- کاندیدای دکتری، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، sedahmadi1390@gmail.com
3- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- استاد، گروه روانسنجی، دانشگاه بارسلونا، بارسلونا، اسپانیا
چکیده: (1095 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی و پیامدهای آنها در میان نوجوانان و دانشآموزان، عواقب خطرناکی داشته و همچنین شیوع بالایی در بین دانشآموزان دارد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تشکیل دادند که ۳۰ نفر بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند. جمعآوری اطلاعات براساس پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴) و اعتیاد به اینترنت (یانگ، ۱۹۹۶) صورت گرفت. گروه آزمایش مشاوره گروهی فراشناختی را دریافت نمودند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری و اندازهگیری مکرر با نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در کاهش اعتیاد به اینترنت (F=۱۴/۶۳, P<۰/۰۱, η۲=۰/۳۶) و اهمالکاری تحصیلی (F=۱۵/۳۴, P<۰/۰۱, η۲=۰/۳۷) تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس مکرر تک گروهی نشاندهنده پایداری تأثیر درمان فراشناختی در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در طولانی مدت بود.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، مشاوره گروهی فراشناختی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان تأثیرگذار بود. بنابراین پیشنهاد میگردد، برای پیشرفت تحصیلی و کاهش وابستگی به اینترنت دانشآموزان، جلسات مشاوره گروهی فراشناختی برای دانشآموزان در فعالیتهای مدرسه در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/11 | پذیرش: 1401/1/31 | انتشار: 1401/3/7