دوره 9، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 122-111 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeinali S. The association between anxiety and mindfulness while emphasizing the mediating role of attention control functions. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :111-122
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1384-fa.html
زینالی شیرین. رابطه بین اضطراب و ذهن آگاهی با نقش میانجی عملکردهای کنترل توجه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (3) :111-122

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1384-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، Shirinzeinali@yahoo.com
چکیده:   (2315 مشاهده)
مقدمه: مطالعات متعدد نشان می­‌دهند اضطراب بر مؤلفه‌های شناختی و علی‌الخصوص بر عملکرد حافظه کاری تأثیر دارد و به نظر می­‌رسد ذهن آگاهی نیز متأثر از اضطراب باشد.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه اضطراب و ذهن آگاهی با نقش میانجی عملکردهای کنترل توجه بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی افراد مراجعه‌کننده به یک مرکز مشاوره و آموزشگاه نقاشی در تبریز، آموزشگاه موسیقی در سقز و کارکنان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۰ بود که به روش در دسترس ۲۴۴ نفر انتخاب شدند و به مقیاس­‌های اضطراب صفت- حالت (
STAI) و ذهن آگاهی (MAAS) پاسخ دادند. همچنین شرکت­‌کنندگان به تکالیف دو نرم‌افزار تکلیف توقف سیگنال (۲۰۰۳) و آزمون حافظه ان­‌بک (۱۹۵۸) نیز پاسخ دادند. داده­‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۹ با روش­‌های آمار توصیفی و استنباطی با آزمون‌های همبستگی پیرسون و سوبل تحلیل شدند.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد بین اضطراب صفت (
P<۰/۰۰۱, r=-۰/۵۶)، حالت (P<۰/۰۰۱, r=-۰/۵۰)، مؤلفه بروز رسانی (P<۰/۰۰۱, r=۰/۲۲) با ذهن آگاهی رابطه معنادار وجود دارد؛ ولی بین مؤلفه بازداری (P>۰/۰۰۱, r=-۰/۰۰۱) با ذهن آگاهی رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین تأثیر غیرمستقیم اضطراب صفت و حالت از طریق مؤلفه‌های بازداری و بروز رسانی بر ذهن آگاهی معنادار نبود.
نتیجه‌­گیری: بر طبق مطالعه حاضر اضطراب صفت- حالت از طریق کارکردهای کنترل توجه با ذهن آگاهی رابطه معنادار نداشته و به نظر می­‌رسد نیاز به مطالعات متعدد و ابزارهای متنوع جهت بررسی تأثیر اضطراب بر کارکردهای شناختی احساس می­‌گردد.
متن کامل [PDF 796 kb]   (1344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/6 | پذیرش: 1401/3/7 | انتشار: 1401/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb