Zeinali S. The association between anxiety and mindfulness while emphasizing the mediating role of attention control functions. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :111-122
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1384-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، Shirinzeinali@yahoo.com
چکیده: (2315 مشاهده)
مقدمه: مطالعات متعدد نشان میدهند اضطراب بر مؤلفههای شناختی و علیالخصوص بر عملکرد حافظه کاری تأثیر دارد و به نظر میرسد ذهن آگاهی نیز متأثر از اضطراب باشد.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه اضطراب و ذهن آگاهی با نقش میانجی عملکردهای کنترل توجه بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی افراد مراجعهکننده به یک مرکز مشاوره و آموزشگاه نقاشی در تبریز، آموزشگاه موسیقی در سقز و کارکنان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۰ بود که به روش در دسترس ۲۴۴ نفر انتخاب شدند و به مقیاسهای اضطراب صفت- حالت (STAI) و ذهن آگاهی (MAAS) پاسخ دادند. همچنین شرکتکنندگان به تکالیف دو نرمافزار تکلیف توقف سیگنال (۲۰۰۳) و آزمون حافظه انبک (۱۹۵۸) نیز پاسخ دادند. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه ۱۹ با روشهای آمار توصیفی و استنباطی با آزمونهای همبستگی پیرسون و سوبل تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین اضطراب صفت (P<۰/۰۰۱, r=-۰/۵۶)، حالت (P<۰/۰۰۱, r=-۰/۵۰)، مؤلفه بروز رسانی (P<۰/۰۰۱, r=۰/۲۲) با ذهن آگاهی رابطه معنادار وجود دارد؛ ولی بین مؤلفه بازداری (P>۰/۰۰۱, r=-۰/۰۰۱) با ذهن آگاهی رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین تأثیر غیرمستقیم اضطراب صفت و حالت از طریق مؤلفههای بازداری و بروز رسانی بر ذهن آگاهی معنادار نبود.
نتیجهگیری: بر طبق مطالعه حاضر اضطراب صفت- حالت از طریق کارکردهای کنترل توجه با ذهن آگاهی رابطه معنادار نداشته و به نظر میرسد نیاز به مطالعات متعدد و ابزارهای متنوع جهت بررسی تأثیر اضطراب بر کارکردهای شناختی احساس میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/6 | پذیرش: 1401/3/7 | انتشار: 1401/5/3