Sammehr V, Farshbaf Manisefat F, Khademi A, Shabani R. A comparative analysis of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and hypnotherapy on improving emotional regulation and communication skills of adolescents with oppositional defiant disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (1) :57-72
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1336-fa.html
سام مهر وحید، فرشباف مانی صفت فرناز، خادمی علی، شبانی رحیم. بررسی مقایسهای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (1) :57-72
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1336-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران ، f.farshbaf@iaurmia.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
چکیده: (2825 مشاهده)
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابلهای یکی از مهمترین اختلالات دوران کودکی و نوجوانی است که از طیف اختلالات رفتار ایذایی و برونیساز میباشد.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسهای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش: این پژوهش در قالب طرح کارآزمایی بالینی با پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری یک ماهه اجرا شد. از میان دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان ارومیه، با تشخیص اختلال نافرمانی مقابلهای که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند، ۵۱ نفر به شکل هدفمند و با کمک مدیران و معلمان مدارس، والدین و استفاده از مصاحبه تشخیصی و همچنین معیارهای ورود انتخاب و در سه گروه (۱۷ نفر درمان شناختی رفتاری، ۱۷ نفر هیپنوتراپی و ۱۷ نفر کنترل) به شکل تصادفی جایگذاری شدند. سپس گروه شناختی رفتاری هیپنوتراپی براساس پروتکلهای استاندارد مداخلهای تحت مداخله قرار گرفته، اعضای کنترل مداخلهای دریافت نکردند و پس از پایان یک ماه آزمون پیگیری به عمل آمد و مقیاسهای پژوهش مجدداً استفاده شد. ابزارهای این پژوهش شامل: سیاهه رفتاری نسخه والدین (CBCL)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSنسخه ۲۲ و آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی در بهبود مهارتهای ارتباطی (۰/۲۲۴>P، ۱/۵۳=F)، مهارتهای سازگارانه تنظیم هیجان (۰/۵۷۵>P، ۲/۴۵=F) و کاهش مهارتهای ناسازگارانه تنظیم هیجان (۰/۱۲۷>P، ۲/۵۶=F) به یک میزان مؤثر واقع شدهاند و تفاوت معناداری بین آنها وجود نداشت.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که درمان هیپنوتراپی و درمان شناختی رفتاری به یک اندازه میتوانند در بهبود مهارتهای تنظیم هیجان و مهارتهای ارتباطی مؤثر عمل کنند و میتوان در کار با نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای از این مداخلات سود جست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/25 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1401/1/7