Dana A, Rezaei R. The effectiveness of balance training on static balance and selective attention of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (1) :151-163
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1319-fa.html
1- دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، amirdana2010@gmail.com
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (1724 مشاهده)
مقدمه: یکی از شایعترین اختلالها که در دوران کودکی بروز پیدا میکند، اختلال نقص توجه/ بیشفعالی است که با ویژگیهایی چون نارسایی توجه، بیشفعالی و رفتارهای تکانشی مشخص گردیده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کودکان ۶ سال دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعال مراجعه کننده به مراکز مشاوره روانشناختی کودکان شهر گرگان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری در دسترس بود که ۳۰ نفر به عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون تعادل لکلک و آزمون رنگ واژه استروپ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان میانگینهای پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل بود؛ بدین معنی که آموزش تمرینات تعادلی میتواند میزان تعادل ایستا (۰/۰۰۱>p؛ ۱۹/۴۵=F) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱>p؛ ۲۸/۶۳=F) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال را بهبود بخشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش تمرینات تعادلی بر توجه انتخابی و تعادل ایستای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال مؤثر است. از این رو به نظر میرسد گنجاندن این برنامهی تمرینی در برنامهی توانبخشی این کودکان مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/10 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/1/7