Ebrahim Najafabadi R, Badami R, Meshkati Z, Aghababaei S. A comparative study of executive functions indices among children with different types of specific learning disabilities: Psychometric properties of BRIEF-2. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (5) :95-112
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1310-fa.html
ابراهیم نجف آبادی رسول، بادامی رخساره، مشکاتی زهره، آقابابایی سارا. مقایسه شاخصهای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای انواع اختلالات یادگیری خاص: ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بریف2. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (5) :95-112
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1310-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، rokhsareh.badami@khuisf.ac.ir
3- دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه غیر دولتی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
چکیده: (2786 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی مجموعهای از تواناییهای شناختی سطح بالا است که ارتباط آن با مشکلات تحصیلی کودکان بیان شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف۲ و مقایسه شاخصهای آن در کودکان مبتلا به انواع اختلالات یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع روانسنجی و همچنین علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر ۶ تا ۱۲ سال مبتلا به اختلالات یادگیری شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند که ۳۴۶ دانشآموز به صورت در دسترس انتخاب و آزمونهای پیشرفت تحصیلی از آنها گرفته شد و والدین آنها پرسشنامه بریف۲ را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل تمایزات، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف و تحلیل واریانس چند متغیره در نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۳ و AMOS نسخه ۲۴ تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مقیاس از برازش قابل قبولی برخوردار است (۰/۰۷۲=RMSEA) و روایی سازه و روایی تشخیصی مورد تائید است (۰/۰۰۱>P). همچنین نتایج آلفای کرونباخ (۰/۸۹۶) و ضریب تنصیف (۰/۸۱۴) نشان داد که پایایی پرسشنامه مناسب است. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره تفاوت معنیداری بین شاخصهای پرسشنامه بریف۲ با نوع اختلالات یادگیری را نشان داد (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: پرسشنامه بریف۲ از روانسنجی مناسبی برای ارزیابی کارکردهای اجرایی کودکان ۶ تا ۱۲ سال مبتلا به اختلالات یادگیری برخوردار است. با توجه به ارتباط معنیدار شاخصهای پرسشنامه بریف۲ با نوع اختلالات یادگیری، احتمالاً ضعف در شاخصهای کارکردهای اجرایی با مشکلات یادگیری کودکان ارتباط دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/10 | پذیرش: 1400/8/15 | انتشار: 1400/9/6