Bayat Shahbazi F, Arjmandnia A A, Nemati R. Effectiveness of working memory on visual-spatial working memory performance of pre-school children with learning problem at risk. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 8 (6) :69-82
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1286-fa.html
بیات شهبازی فرزانه، ارجمند نیا علی اکبر، نعمتی ریحانه. بررسی اثربخشی مداخله حافظه فعال بر عملکرد حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان پیشدبستانی در معرض خطر مشکلات یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (6) :69-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1286-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده: (1976 مشاهده)
مقدمه: مشکلات یادگیری شامل وجود اختلال در یک یا بیش از یک فرایند روانشناختی پایه که در روند درک یا کاربرد زبان شفاهی یا نوشتاری نقش دارد، است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله حافظه فعال بر عملکرد حافظه فعال دیداری- فضایی کودکان پیشدبستانی در معرض خطر مشکلات یادگیری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکانی است که در مراکز پیشدبستانی و مهدکودکهای شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ مشغول به تحصیل بودند که از این میان ۲۰ نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، سپس به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۰ نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال را طی ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقهای به مدت سه ماه (۱۲ هفته) دریافت کردند. همچنین به منظور سنجش عملکرد حافظه فعال از خرده آزمون حافظه فعال مقیاس هوشآزمای تهران-استنفورد-بینه و نرمافزار انبک استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل تی مستقل و در نسخه ۲۲ نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن آزمودنیها به ترتیب ۶/۲ سال و ۰/۴۵ است. یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال موجب بهبود عملکرد حافظه فعال دیداری-فضایی کودکان گردید (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیهای کامپیوتری میتوانند بر عملکرد حافظه فعال اثر بگذارند، به ویژه اگر محتوای بازیها به گونهای انتخاب شود که با حوزهای که کودک در آن ضعف دارد، متناسب باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/11 | پذیرش: 1400/9/29 | انتشار: 1400/11/9