دوره 8، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 80-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi F, Tairi F, Abbaspour P, Panahi S, Davoodian Z. Research skills of student counselors in west Iran University of Medical Sciences (Kurdistan, Kermanshah, Hamadan, Ilam) in 2018. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (5) :69-80
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1278-fa.html
یوسفی فایق، طیری فریبا، عباسپور پرستو، پناهی سهیلا، داوودیان زهره. بررسی مهارت‌های پژوهشی مشاورین ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام و دانشکده پرستاری سنقر- اسدآباد) در سال 1397. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (5) :69-80

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1278-fa.html


1- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، faribafaran94@gmail.com
3- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1603 مشاهده)
مقدمه: پژوهش یکی از عوامل مؤثر در ارتقای خدمات مشاوره و روان‌درمانی است به همین دلیل سنجش مهارت­‌های پژوهشی مشاوران ضروری است.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی مهارت­‌های پژوهشی مشاورین ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه­‌های علوم پزشکی منطقه غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام و دانشکده پرستاری سنقر- اسدآباد) در سال ۱۳۹۷ بود.
 روش: در این پژوهش توصیفی ۴۱ نفر از مشاوران ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه­‌های علوم پزشکی منطقه غرب کشور در سال ۱۳۹۷ با روش نمونه­‌گیری سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سنجش مهارت­‌های پژوهشی مراه (۲۰۱۰) بود. داده‌­های پژوهش با روش­ همبستگی پیرسون در نرمافزار
SPSS نسخه ۲۲ تجزیه‌ و تحلیل شدند.
یافته­‌ها: در بخش یافته­‌های توصیفی نتایج حاکی از آن بود که ۶۱% مشاوران زن و ۳۹% مرد بودند، ۶۳/۴% از پاسخگویان در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۱% نیز سابقه کار بین ۱ سال تا ۵ سال داشتند. نمرات میانگین مهارت روش‌­شناسی به عنوان میانگین مطلوب ۸/۶±۳/۰۶ و نمرات میانگین مهارت آماری به عنوان میانگین نامطلوب ۵/۲±۲/۰۶ سنجیده شد، همچنین یافته‌­ها حاکی از آن بود که از بین شاخص­‌های مورد بررسی فقط مقطع تحصیلی افراد با میزان مهارت­‌های پژوهشی افراد مورد مطالعه ارتباط معناداری داشت. (۰۰۰>
P)
نتیجه‌­گیری: به طور کلی می‌­توان نتیجه گرفت که میزان مهارت­‌های پژوهشی مشاوران در حد متوسط بود، ضعف دیدگاه پژوهشی در بعضی از مشاوران و همچنین اولویت دادن ارائه خدمات مشاوره‌­ای نسبت به کارهای پژوهشی در حیطه شغلی می­‌تواند عواملی برای این موضوع باشد.

متن کامل [PDF 707 kb]   (608 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/3 | پذیرش: 1400/8/1 | انتشار: 1400/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb