[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 140-155 برگشت به فهرست نسخه ها
تفسیر تطبیقی آزمون نقاشی خانواده کودکان عادی و کودکان طلاق، بی‌سرپرست و بدسرپرست (9 تا 14 ساله) با تأکید بر بررسی اضطراب، افسردگی و پرخاشگری
شیما عابدین ، شیما حیدری
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، آمل، ایران
چکیده:   (290 مشاهده)
مقدمه: سطوح مختلف بد کارکردی خانواده به عنوان عوامل خطر سلامت روان فرزندان مطرح است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تفسیر تطبیقی آزمون نقاشی خانواده کودکان عادی و طلاق و نیز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست (۹ تا ۱۴ ساله) با تأکید بر بررسی اضطراب، افسردگی و پرخاشگری بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل کودکان ۹ تا ۱۴ ساله خانواده‌های عادی، کودکان طلاق، بدسرپرست و بی‌سرپرست شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود. حجم نمونه شامل ۵۰ کودک عادی و ۵۰ کودک از سه گروه دیگر بود که براساس روش انتساب هدفمند و نمونه‌گیری در دسترس ‌تعیین شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، آزمون اضطراب آشکار کودکان، مقیاس افسردگی و آزمون نقاشی خانواده کورمن استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۲ و از طریق آزمون تحلیل واریانس و مقایسه چندگانه شفه مورد ارزیابی قرارگرفتند.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که میان نمرات شاخص اضطراب، افسردگی و پرخاشگری کودکان و نمرات این متغیرها در آزمون نقاشی کودکان همبستگی بالایی وجود دارد (۰/۰۰۰=
P) از سوی دیگر، نتایج آزمون تحلیل واریانس و شفه نشان داد که تفاوت معناداری میان کودکان عادی و کودکان طلاق، بدسرپرست و بی‌سرپرست وجود دارد (۵۸۱/۸۷۰=F و ۰/۰۰۰=P) و به ترتیب میزان اضطراب، افسردگی و پرخاشگری کودکان بدسرپرست (۱۹۶/۱۵)، کودکان بی‌‌سرپرست (۱۸۶/۶۹) و کودکان طلاق (۱۷۴/۵۵) بیشتر از کودکان عادی (۱۱۱/۹۴) بود.
نتیجهگیری: می‌توان نتیجه گرفت که کودکان خانواده‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و طلاق نسبت به کودکان عادی، افسرده‌تر، مضطرب‌تر و پرخاشگرتر هستند و در این میان کودکان بدسرپرست وضعیت بدتری از کودکان بی‌سرپرست و کودکان طلاق داشتند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، آزمون نقاشی، طلاق
متن کامل [PDF 852 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1400/5/3 | انتشار: 1400/5/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedin S, Heydari S. Comparatively, interpret the family drawings test for normal and divorced children as well as orphans and abandoned (9 to 14 years old) with an emphasis on the study of anxiety, depression, and aggression. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2021; 8 (3) :140-155
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1231-fa.html

عابدین شیما، حیدری شیما. تفسیر تطبیقی آزمون نقاشی خانواده کودکان عادی و کودکان طلاق، بی‌سرپرست و بدسرپرست (9 تا 14 ساله) با تأکید بر بررسی اضطراب، افسردگی و پرخاشگری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (3) :140-155

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331