Yousefi Afrashte M, Khanahmady F, Masoumi S. The effectiveness of neurofeedback in reducing attention deficit and aggression in children aged 7-9 years. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (3) :52-62
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1166-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، yousefi@znu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، قزوین، ایران
3- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده: (3022 مشاهده)
مقدمه: دو پدیده اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه و پرخاشگری از رایجترین مشکلات مربوط به کودکان هستند از این رو ارزیابی اقدامات درمانی مؤثر در این مورد مهم است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نوروفیدبک در افزایش توجه و کاهش پرخاشگری کودکان ۹-۷ سال انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین کودکان ۹-۷ سال که در زمستان سال ۱۳۹۸، جهت دریافت مداخلات درمانی به کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان بهنود شهر قزوین مراجعه کردند ۳۰ کودک با تشخیص قطعی اختلال به صورت در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۲/۵ ماه به صورت ۲ جلسه هفتگی (در مجموع ۲۰ جلسه) تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری کودکان (شهیم، ۱۳۸۵) و فرم والد پرسشنامه کمبود توجه/ بیشفعالی (کانرز و همکاران، ۱۹۹۹) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین نمرات کمبود توجه (۰/۰۱>P) و پرخاشگری (۰/۰۱>P) (پرخاشگری آشکار و رابطهای) در مرحله پسآزمون بعد از کنترل نمرات پیشآزمون تفاوت معنادار است؛ یعنی درمان نوروفیدبک موجب افزایش توجه و کاهش پرخاشگری (آشکار و رابطهای) کودکان ۹-۷ سال شده است.
نتیجهگیری: با توجه به معنیداری نتایج میتوان اثربخشی نوروفیدبک را در کاهش کمبود توجه و پرخاشگری به همه کودکان ۹-۷ ساله تعمیم داد و استفاده از آن را در مراکز درمانی به متخصصان توصیه کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/4/2 | انتشار: 1400/5/9