Shah Mohammadi J, Yazdanseta F, Rasooli G, Sebrawer R. Predicting effectiveness of teachers teaching based on affective well-being and organizational silence components. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (2) :39-50
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1041-fa.html
شاه محمدی جمشید، یزدان ستا فاروق، رسولی گلاویژ، صبرآور رویا. پیشبینی اثربخشی تدریس معلمان با توجه به بهزیستی عاطفی و مؤلفههای سکوت سازمانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (2) :39-50
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1041-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، سنندج، ایران ، jamshid_15@yahoo.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (2314 مشاهده)
مقدمه: تدریس اثربخش به معنای دستیابی به اهداف، با عوامل روانشناختی و سازمانی بسیاری تبیین میشود به همین دلیل بررسی مولفههای پیشبینی کننده آن ضروری است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اثربخشی تدریس معلمان با توجه به بهزیستی عاطفی و مؤلفههای سکوت سازمانی بود.
روش: پژوهش حاضر جزو تحقیقات پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر بانه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود که تعداد این افراد برابر با ۸۳۲ نفر بود. از جامعه مذکور با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی ۲۶۳ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه سکوت سازمانی، اثربخشی تدریس معلمان و پرسشنامه بهزیستی عاطفی مربوط به شغل استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نسخه ۲۵ نرمافزار SPSS و با استفاده از روشهای آماری تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بهزیستی عاطفی با بتای ۲۷۵/۰ و مؤلفه سکوت نوع دوستانه با بتای ۲۳۲/۰ به صورت مثبت و معنیداری در سطح ۰۰/۰ اثربخشی معلمان را پیشبینی میکنند. بهزیستی عاطفی در گروه زنان (بتای ۰/۲۳۷ در سطح ۰/۰۵) و مردان (بتای ۰/۲۷۹ در سطح ۰/۰۱) معنیدار بودهاند. همچنین سکوت تدافعی فقط در گروه زنان با بتای ۲۳۹/۰- در سطح ۰/۰۵ معنیدار بود. سکوت مطیع (بتای ۲۰۳/۰- در سطح ۰/۰۵) و نوع دوستانه (بتای ۳۱۴/۰ در سطح۰/۰۱) در گروه مردان معنیدار بود؛ اما در گروه زنان معنیدار نبودهاند.
نتیجهگیری: بهزیستی عاطفی و سکوت سازمانی معلمان جهت ارتقاء اثربخشی تدریس باید مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/28 | پذیرش: 1400/1/16 | انتشار: 1400/3/8