1- مربی، گروه هوشبری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- مربی، گروه پرستاری، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران ، nasimif@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور عسلویه، دانشگاه بین المللی عسلویه، بوشهر، ایران
4- دندانپزشک، مرکز تحقیقات ارتودنسی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
5- پرستار، مرکز تحقیقات ارتودنسی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
6- گفتاردرمانگر، مرکز تحقیقات ارتودنسی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (1918 مشاهده)
مقدمه: کودکان با شکاف کام و لب از بدو تولد طیف وسیعی از مشکلات عاطفی، اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس دارند که این مشکلات بر عملکرد روانی کودک تأثیر میگذارد.
هدف: هدف این مطالعه بررسی وضعیت روانی و اجتماعی کودکان مبتلا به شکاف کام و لب مراجعهکننده به مرکز تحقیقات ارتودنسی شیراز بود.
روش: این مطالعه توصیفی–تحلیلی بر روی ۶۰ کودک مبتلا به شکاف کام و لب مراجعهکننده به مرکز تحقیقات ارتودنسی شیراز در سال ۱۳۹۷ انجام شد. نمونهها به روش آسان و غیر تصادفی از بین مراجعهکنندگان به مرکز تحقیقات ارتودنسی انتخاب شدند. پرسشنامه تواناییها و مشکلات که تواناییهای کودکان را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ توسط والدین تکمیل شد. در پایان تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ انجام شد. از شاخصهای توصیفی (مرکزی و پراکندگی) و آنالیز واریانس یکطرفه جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره کل مشکلات (بیشفعالی و مشکلات سلوکی، نشانههای عاطفی، رفتار نوعدوستی) کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ۱/۵۰±۷/۶۱ بود؛ که از نظر سلامت روانی در حد متوسط بود. تمام شاخصهای توانایی و مشکلات در بین گروههای شکاف کام، شکاف لب و شکاف کام و لب تفاوت معنیداری وجود دارد (۰/۰۰۱P<).
نتیجهگیری: ارزیابیهای زود هنگام و مداخله به موقع در کودکان شکاف کام و لب موجب افزایش آگاهی خانوادهها از روند توانبخشی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/25 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار: 1400/7/6