دوره 12، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

badri bagehjan S, Ghobari Bonab B, Ghorban Jahromi R, Amiri M. The impact of educational interventions on learning mathematical concepts in students with mathematics learning disorder: A systematic review study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (4)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2443-fa.html
بدری بگه جان سحر، غباری بناب باقر، قربان جهرمی رضا، امیری محسن. تاثیر مداخلات آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی: مطالعه مروری نظام‌مند. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (4)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2443-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Ghobaryb@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (16 مشاهده)

مقدمه: دانش‌آموزانی که به اختلال یادگیری ریاضی مبتلا هستند، در یادگیری مفاهیم چهار عمل اصلی ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) و همچنین در طبقه‌بندی مسائل دچار مشکل می‌شوند. با این حال، مداخلات آموزشی می‌تواند به‌طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها، به‌ویژه در یادگیری این مفاهیم ریاضی شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مرور نظام­مند تاثیر مداخلات آموزشی بر بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی در دانش­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع مروری نظام­مند بود. یافته­ها به طور جامع از سال­های 1380 تا 1403 در پایگاه­های اطلاعاتی داخلی و از سال­های 2000 تا 2024 در پایگاه­های اطلاعاتی خارجی با توجه به کلیدواژه­های تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند. پایگاههای اطلاعاتی داخلی شامل مگ ­ایران، علم­نت و نورمگز بود و پایگاه­های اطلاعاتی خارجی شامل گوگل اسکالر، ساینس دایرکت، اسپرینگر، پاب مد، اسکوپوس، و سیج بود. در پایان براساس فهرست وارسی پریزما 21 مقاله با توجه به ملاک­های ورود و خروج انتخاب و بررسی شد.
یافته­‌ها: نتایج پژوهش­های انجام شده حاکی از تاثیر توانبخشی شناختی (7 مطالعه)، بازی­های آموزشی (6 مطالعه)،  برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله (3 مطالعه)، برنامه آموزش فراشناخت (3 مطالعه)، آموزش­ مهارت­های حرکتی (3 مطالعه) و برنامه آموزش مستقیم (2 مطالعه) بر بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی در دانش­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی است.
نتیجه‌­گیری: مداخلات آموزشی به طور قابل توجهی بر بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی در دانش­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی موثر بوده­اند و بر این اساس پیشنهاد می­شود درمانگران با اختلال یادگیری ریاضی به منظور ارتقای یادگیری مفاهیم ریاضی  در این دانش­آزموزان از این مداخلات بهره گیرند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/27 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار: 1404/7/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.