badri bagehjan S, Ghobari Bonab B, Ghorban Jahromi R, Amiri M. The impact of educational interventions on learning mathematical concepts in students with mathematics learning disorder: A systematic review study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (4)
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2443-fa.html
بدری بگه جان سحر، غباری بناب باقر، قربان جهرمی رضا، امیری محسن. تاثیر مداخلات آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی: مطالعه مروری نظاممند. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (4)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2443-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Ghobaryb@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده: (14 مشاهده)
مقدمه: دانشآموزانی که به اختلال یادگیری ریاضی مبتلا هستند، در یادگیری مفاهیم چهار عمل اصلی ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) و همچنین در طبقهبندی مسائل دچار مشکل میشوند. با این حال، مداخلات آموزشی میتواند بهطور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد تحصیلی آنها، بهویژه در یادگیری این مفاهیم ریاضی شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مرور نظاممند تاثیر مداخلات آموزشی بر بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع مروری نظاممند بود. یافتهها به طور جامع از سالهای 1380 تا 1403 در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و از سالهای 2000 تا 2024 در پایگاههای اطلاعاتی خارجی با توجه به کلیدواژههای تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند. پایگاههای اطلاعاتی داخلی شامل مگ ایران، علمنت و نورمگز بود و پایگاههای اطلاعاتی خارجی شامل گوگل اسکالر، ساینس دایرکت، اسپرینگر، پاب مد، اسکوپوس، و سیج بود. در پایان براساس فهرست وارسی پریزما 21 مقاله با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب و بررسی شد.
یافتهها: نتایج پژوهشهای انجام شده حاکی از تاثیر توانبخشی شناختی (7 مطالعه)، بازیهای آموزشی (6 مطالعه)، برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله (3 مطالعه)، برنامه آموزش فراشناخت (3 مطالعه)، آموزش مهارتهای حرکتی (3 مطالعه) و برنامه آموزش مستقیم (2 مطالعه) بر بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی است.
نتیجهگیری: مداخلات آموزشی به طور قابل توجهی بر بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی موثر بودهاند و بر این اساس پیشنهاد میشود درمانگران با اختلال یادگیری ریاضی به منظور ارتقای یادگیری مفاهیم ریاضی در این دانشآزموزان از این مداخلات بهره گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/27 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار: 1404/7/20