1- استاد، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه نورولوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی پزشکی، گروه نورولوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4- دکترای رواشناسی سلامت، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، barzegar.9005@gmail.com
چکیده: (119 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی یکی از ارکان مهم رسیدن به موفقیت در حوزههای مختلف زندگی از جمله تحصیل، شغل و محیط اجتماعی بوده و ارتقای آن در دانشجویان پزشکی میتواند منجر به مسئولیتپذیری و عملکرد بهتر آنان در دوره بالینی گردد.
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال 1399 بود.
روش: این مطالعه از نوع مقطعی بوده و در سال ۱۳۹۹ بین ۲۰۰ دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز انجام شد. نمونهها به روش تمامشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای دو بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی بارآن جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون با بهره گیری از نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه، میانگین نمره کل هوش هیجانی شرکت کنندگان ۲۳/۴۳ ± ۱۷/ ۳۳۰ بوده و دامنه نمرات بین ۱۱۶ تا ۴۴۱ قرار داشت. بر اساس نتایج آزمون t مستقل، بین دو جنس در هیچیک از حیطههای هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود نداشت (۰۵/۰p>). طبق نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، در مقیاس پنجگانه هوش هیجانی، تفاوت آماری معناداری از نظر مقطع تحصیلی در حیطههای مدیریت تکانش، خلق عمومی و نمره کل دیده شد. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، هیچیک از حیطههای هوش هیجانی ارتباط معناداری با سن شرکتکنندگان نداشتند (۰۵/۰p>).
نتیجهگیری: در این مطالعه هوش هیجانی دانشجویان پزشکی بالاتر از حد متوسط بوده و تقویت آن از طریق برگزاری دورههای آموزشی مرتبط در سالهای تحصیل، بهویژه دوره بالینی، برای موفقیت حرفهای ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1403/10/8