دوره 11، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 187-173 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh S, MohammadiNasab C, Mohammadi S, Ghaneei gheshlagh R, kashefi H. Epidemiology of body dysmorphic disorder in middle and high school students in Sanandaj city. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 11 (6) :173-187
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2333-fa.html
محمدزاده سلیمان، محمدی نسب چیمن، محمدی سارا، قانعی قشلاق رضا، کاشفی هاجر. اپیدمیولوژی اختلال بدریخت‌انگاری بدن در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر سنندج. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (6) :173-187

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2333-fa.html


1- دانشیار روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره، مرکز مشاوره سلامت و سبک زندگی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، ch.mohammadi63@gmail.com
3- مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
4- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
5- معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
چکیده:   (541 مشاهده)
مقدمه: اختلال بدریخت‌انگاری بدن، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس ناراحتی در مورد یک نقص فیزیکی جزئی یا تصوری پیدا می‌کند.
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی فراوانی اختلال بدریخت‌انگاری بدن در دانش­آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در سطح شهر سنندج بود.
روش:  پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان 12 تا 18 ساله مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرسنندج در سال 1401-1400 بود که از میان آنها، تعداد ۶۴۰ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری داده­ها از مقیاس اصلاح‌شده وسواس فکری-عملی ییل براون برای اختلال بدریخت‌انگاری بدن (فیلیپس و همکاران، 1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تی دو مستقل، آزمون واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار  SPSSنسخه 21 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تعداد 169 نفر (4/26%) از دانش­آموزان دارای اختلال بدریخت‌انگاری بدن بودند. میانگین نمره اختلال بدریخت‌انگاری بدن در پسران 13/17 و در دختران 19/18 بود. میانگین نمره اختلال بدریخت‌انگاری بدن در افرادی که سابقه عمل زیبایی داشتند 04/19 و در افرادی که سابقه عمل زیبایی نداشتند 41/17 بود. نتایج همچنین نشان داد که بین نمره اختلال بدریخت‌انگاری بدن با جنسیت و سابقه عمل زیبایی ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد (p<0/05).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که درصد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در شهر سنندج دچار اختلال بدریخت‌انگاری بدن هستند و این اختلال با جنسیت و سابقه عمل زیبایی ارتباط معنی‌داری دارد. با توجه به شیوع نسبی اختلال بدریخت‌انگاری بدن در میان نوجوانان، ضروری است که برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای ارتقاء آگاهی و پیشگیری از این اختلال در مدارس اجرا شود.
متن کامل [PDF 844 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/16 | پذیرش: 1403/7/16 | انتشار: 1403/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb