دوره 11، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 99-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaili Alamuti S, Eskandari H, Borjali A, Mohammadi M R, Asgari M. Development and Validation of Internet Neuropsychological Training Program and Effectiveness on response inhibition and Impulsivity of 5 - 6 Years Old Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :82-99
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2235-fa.html
اسمعیلی الموتی سوده، اسکندری حسین، برجعلی احمد، محمدی محمدرضا، عسگری محمد. تدوین و اعتباریابی برنامه عصب‌روان‌شناختی اینترنتی و اثربخشی آن بر بازداری پاسخ و تکانشگری کودکان 5 و 6 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (1) :82-99

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2235-fa.html


1- . دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، sknd@atu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- استاد، مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران.
5- دانشیار، گروه روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (290 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی، اختلالی عصب‌شناختی است که اغلب در کودکان رخ می‌دهد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی برنامه عصب‌روان‌شناختی اینترنتی و اثربخشی آن بر بازداری پاسخ و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود.
روش: برنامه به روش فرا ترکیب از مقالات پایگاه‌های اطلاعاتی بازه زمانی 1982 تا 2021 تدوین و استادان روان‌شناسی بالینی و روانپزشکی آن را تائید کردند. سپس با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل، 21 کودک 5 و 6 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در سال 1402-1401 استان البرز به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برنامه عصب‌روان‌شناختی اینترنتی کودکان در16جلسه و والدین در 8 جلسه برگزار شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون‌های کانرز والدین(1978)، ماتریس‌های پیشرونده ریون رنگی کودکان(1938) و برو/ نرو(1984) استفاده شد. برنامه با روش تحلیل مضمون و داده‌ها با روش تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSSنسخه 20 تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد شاخص اعتبار محتوایی برنامه والدین87/0 و برنامه کودکان 1 و نسبت اعتبار محتوایی برنامه والدین 1 و برنامه کودکان 75/0 بود. مقدارF  اندازه‌گیری شده تغییرات معنادار بازداری پاسخ (01/0P<) و تکانشگری (00/0P<) را نشان داد.
نتیجه­‌گیری: نتیجه پژوهش نشان داد برنامه عصب‌روان‌شناختی اینترنتی بر تکانشگری و بازداری پاسخ مؤثر بود؛ بنابراین می‌توان از این برنامه به عنوان برنامه‌ای مؤثر در بهبود بازداری پاسخ و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1187 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/25 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار: 1403/2/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb