 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Shahpiri A,  Alirahmzadeh H,  Reyhani M,  Amiri Moghadam Z. Comparison of executive functions of attention, observational learning functions and working memory.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (4) :18-31
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1922-fa.html   
                    
                    شاهپیری آرزو،  علیرحم زاده حورا،  ریحانی مریم،  امیری مقدم زینب. مقایسه کارکردهای اجرایی توجه، کارکردهای یادگیری مشاهدهای و حافظه کاری در افراد ورزشکار حرفهای و افراد عادی.  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (4) :18-31
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1922-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 
 2- کارشناسی ارشد،گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
 3- کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، maryamreyhani192@gmail.com
 4- کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2871 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: ورزش کردن در سطح حرفهای نه تنها نیازمند آمادگی بدنی، عوامل تکنیکی و تاکتیکی قرار میگیرد بلکه ویژگیهای شناختی، روانی و هیجانی نیز میتواند بر عملکرد ورزشی تأثیرگذار باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی توجه، کارکردهای یادگیری مشاهدهای و حافظه کاری در افراد ورزشکار حرفهای و افراد عادی بود.
روش: روش پژوهش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری ورزشکاران حرفهای در سطح استانی و ملی در سال 1402-1401 بودند، که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 90 نفر در دامنه سنی 35-15 سال در دو گروه ورزشکار حرفهای و افراد عادی (هر گروه 45 نفر) جایدهی شدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون رنگ – واژه استروپ (2006)، مقیاس کارکردهای یادگیری مشاهدهای (2005) و مقیاس حافظه کاری (2008) استفاده شد. دادههای پژوهش با آزمون تی مستقل و از طریق نرمافزار SPSS نسخه ۲4 تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که در متغیرهای توجه (12/7t=، 05/0>P)، حافظه کاری (79/9t=، 05/0>P) و کارکردهای یادگیری مشاهدهای شامل مهارت (12/4t=، 05/0>P)، استراتژی (64/5t=، 05/0>P) و اجرا (02/4t=، 05/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین گروه ورزشکاران حرفهای از افراد عادی بیشتر بود.
نتیجهگیری: کارکردهای اجرایی توجه، یادگیری مشاهدهای و حافظه کاری در ورزشکاران حرفهای بهتر از افراد عادی بود و بنابراین استفاده از برنامههای ورزشی برای تقویت کارکردهای شناختی مانند توجه، یادگیری مشاهدهای و حافظه کاری میتواند بر بهبود عملکرد شناختی افراد مؤثر باشد
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1402/3/9 | انتشار: 1403/7/1