دوره 11، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 10-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahpiri A, Alirahmzadeh H, Reyhani M, Amiri Moghadam Z. Comparison of executive functions of attention, observational learning functions and working memory. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (4) :5-10
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1922-fa.html
شاه‌پیری آرزو، علیرحم زاده حورا، ریحانی مریم، امیری مقدم زینب. مقایسه کارکردهای اجرایی توجه، کارکردهای یادگیری مشاهده‎ای و حافظه کاری در افراد ورزشکار حرفه‌ای و افراد عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (4) :5-10

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1922-fa.html


1- کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- کارشناسی ارشد،گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، maryamreyhani192@gmail.com
4- کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (918 مشاهده)
مقدمه: ورزش کردن در سطح حرفه­ای نه تنها نیازمند آمادگی بدنی، عوامل تکنیکی و تاکتیکی قرار می­گیرد بلکه ویژگی­های شناختی، روانی و هیجانی نیز می­تواند بر عملکرد ورزشی تأثیرگذار باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی توجه، کارکردهای یادگیری مشاهده­ای و حافظه کاری در افراد ورزشکار حرفه­ای و افراد عادی بود.
روش: روش پژوهش علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری ورزشکاران حرفه­ای در سطح استانی و ملی در سال 1402-1401 بودند، که با روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 90 نفر در دامنه سنی 35-15 سال در دو گروه ورزشکار حرفه­ای و افراد عادی (هر گروه 45 نفر) جایدهی شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از آزمون رنگ واژه استروپ (2006)، مقیاس کارکردهای یادگیری مشاهده­ای (2005) و مقیاس حافظه کاری (2008) استفاده شد. داده­های پژوهش با آزمون تی مستقل و از طریق نرم­افزار SPSS نسخه ۲4 تحلیل گردید.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که در متغیرهای توجه (12/7t=، 05/0>P)، حافظه کاری (79/9t=، 05/0>P) و کارکردهای یادگیری مشاهده­ای شامل مهارت (12/4t=، 05/0>P)، استراتژی (64/5t=، 05/0>P) و اجرا (02/4t=، 05/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین گروه ورزشکاران حرفه­ای از افراد عادی بیشتر بود.
نتیجه­‌گیری: کارکردهای اجرایی توجه، یادگیری مشاهده­ای و حافظه کاری در ورزشکاران حرفه­ای بهتر از افراد عادی بود و بنابراین استفاده از برنامه­های ورزشی برای تقویت کارکردهای شناختی مانند توجه، یادگیری مشاهده­ای و حافظه کاری می­تواند بر بهبود عملکرد شناختی افراد مؤثر باشد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1402/3/9 | انتشار: 1403/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb