دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 82-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Bah.kheiri@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (770 مشاهده)
مقدمه: در دو دهه اخیر، ادبیات حوزه رفتار مصرف­‌کننده به موضوع خرید وسواس‌­گونه توجه بسیاری نشان داده است؛ اما شکاف‌هایی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش، طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواس‌­گونه در ارتباط با برندها براساس رویکرد کیفی بود.
روش: در پژوهش از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه شامل ساکنین شهر تهران در سال ۱۴۰۰ با دامنه سنی ۱۶ تا ۵۰ سال که دارای اختلال خرید وسواس‌­گونه بودند و متخصصان دکترای روانشناسی و روانپزشکی و مدیران بازاریابی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه است. به منظور جمع‌­آوری داده‌­ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه تشخیص خرید وسواس­‌گونه ماکارون و شوفیلد (۲۰۱۷) استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، نرم‌­افزار مکس‌کیودی­‌ای نسخه ۲۰ و
SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافته‌­ها: مدل بدست آمده نشان داد، شرایط زمینه‌­ای (عوامل روانشناختی و جامعه شناختی)، همراه با شرایط مداخله‌­گر (مفاهیم مربوط به برند، نمایش سبک زندگی، درآمد، تشدید کننده احساسات منفی)، در شکل­‌گیری رفتار خریداران وسواس­‌گونه در ارتباط با برندها مؤثر و مزایای اجتماعی و احساسی حاصل از خرید برند، علت این رفتار بودند. در این میان رفتاری که خریداران وسواس‌­گونه در ارتباط با برندها از خود نشان می­‌دهند (شناوری در میان برندها و گوش به زنگی نسبت به برندها) منجر به پیامدهای نامطلوبی از منظر بازاریابی می­‌شود.
نتیجه‌­گیری: براساس نتایج بدست آمده شکل گرفتن احساس تنفر از برند، لطمه‌­ای جبران ناپذیر بر برند وارد می‌کند و با توجه به حضور شبکه­‌های اجتماعی این احساسات در میان مصرف‌­کنندگان، به سرعت قابل انتقال است و منجر به صدمه دیدن شهرت برند می‌گردد.
متن کامل [PDF 475 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/14 | انتشار: 1402/6/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.