دوره 9، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 94-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، Dr.hamidmohammadi21@gmail.com
2- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (1199 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی، اختلالی عصبی رشدی است که بر ۳-۷ درصد از کودکان اثر می‌گذارد.
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر تأثیر بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت و منفی و کانون توجه بر عملکرد کمی و کیفی مهارت هدف‌گیری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود.
روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه‌تجربی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با چهار گروه آزمایشی است. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعال شهر اصفهان با دامنه سنی ۷-۱۰ سال در سال ۱۴۰۰ بودند که ۴۸ نفر راست دست به صورت تصادفی خوشه­‌ای براساس نتایج مقیاس درجه­‌بندی رفتار کودکان کانرز به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه ۱۲ نفری تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه دست برتری ادینبرگ، آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ، مقیاس پرتاب از بالای شانه اندرسون (۱۹۹۹) و تکلیف هدف‌گیری پرتاب از بالای شانه لوسیانا و همکاران (۲۰۱۲) استفاده شد. جهت بررسی عملکرد گروه‌ها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون بونفرونی استفاده و داده‌ها با استفاده از نرم‌­افزار
SPSS ‌نسخه ۱۸ تحلیل شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد گروه‌های مورد مطالعه در پیشرفت کیفی و کمی مهارت هدف‌گیری با دست تفاوت معنی‌داری داشتند (۰/۰۵>
P). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد گروه بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت- توجه بیرونی دارای عملکرد بهتر و معناداری نسبت به دیگر گروه­‌ها داشت (۰/۰۵>P)، سایر گروه­‌های مورد مطالعه اختلاف معناداری با یکدیگر نداشتند (۰/۰۵<P).
نتیجه­‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد گروه بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت- توجه بیرونی عملکرد بهتری داشت لذا پیشنهاد می‌شود در آموزش و یادگیری مهارت‌های هدف‌گیری از این روش استفاده شود.
متن کامل [PDF 457 kb]   (1060 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/20 | پذیرش: 1401/5/7 | انتشار: 1401/7/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.