Mohammadi H, Herati S H, Bandegar F, Ahmadi M. Effect of social-comparative feedback and the focus of attention on the performance of targeting skills in children with ADHD. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (4) :82-94
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1543-fa.html
محمدی حمید، هراتی سید حسن، بنده گار فائزه، احمدی معصومه. تاثیر بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت و منفی و کانون توجه بر عملکرد کمی و کیفی مهارت هدفگیری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (4) :82-94
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1543-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، Dr.hamidmohammadi21@gmail.com
2- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده: (1322 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی، اختلالی عصبی رشدی است که بر ۳-۷ درصد از کودکان اثر میگذارد.
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر تأثیر بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت و منفی و کانون توجه بر عملکرد کمی و کیفی مهارت هدفگیری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود.
روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با چهار گروه آزمایشی است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال شهر اصفهان با دامنه سنی ۷-۱۰ سال در سال ۱۴۰۰ بودند که ۴۸ نفر راست دست به صورت تصادفی خوشهای براساس نتایج مقیاس درجهبندی رفتار کودکان کانرز به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه ۱۲ نفری تقسیم شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه دست برتری ادینبرگ، آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ، مقیاس پرتاب از بالای شانه اندرسون (۱۹۹۹) و تکلیف هدفگیری پرتاب از بالای شانه لوسیانا و همکاران (۲۰۱۲) استفاده شد. جهت بررسی عملکرد گروهها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون بونفرونی استفاده و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۸ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد گروههای مورد مطالعه در پیشرفت کیفی و کمی مهارت هدفگیری با دست تفاوت معنیداری داشتند (۰/۰۵>P). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد گروه بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت- توجه بیرونی دارای عملکرد بهتر و معناداری نسبت به دیگر گروهها داشت (۰/۰۵>P)، سایر گروههای مورد مطالعه اختلاف معناداری با یکدیگر نداشتند (۰/۰۵<P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد گروه بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت- توجه بیرونی عملکرد بهتری داشت لذا پیشنهاد میشود در آموزش و یادگیری مهارتهای هدفگیری از این روش استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/20 | پذیرش: 1401/5/7 | انتشار: 1401/7/2