1- دانشجوی دکترا، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران ، hasan.hosseini@ut.ac.ir
2- دانشیار، گروه رفتار حرکتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (1992 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی علاوه بر مشکلات عملکرد توجه و هوشیاری، پایینترین سطح فعالیت اجتماعی را نشان میدهند و مشکلات بیشتری در دوستیابی و حفظ آن دارند.
هدف: هدف از تحقیق حاضر تأثیر بازیهای حرکتی و رایانهای بر توجه و روابط اجتماعی دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی ۱۲-۱۰ سال بود.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر ابتدایی ۱۲-۱۰ سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی منطقه ۴ تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. از میان آنها تعداد ۳۶ نفر بهصورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. بازیهای حرکتی و رایانهای در ۸ هفته و هر هفته در ۳ جلسه ۶۰ دقیقهای صورت پذیرفت. پرسشنامه کانرز نسخه والدین و پرسشنامه زبوف در پیشآزمون و پسآزمون توسط والدین پر شد. از تحلیل واریانس مرکب و از آزمون تی همبسته جهت تحلیل داده ها و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۳ استفاده شد.
یافته ها: بازیهای حرکتی و رایانهای تأثیر مثبت معنی داری بر توجه و ارتباط اجتماعی داشتند (P≤۰/۰۵)؛ اما بین تأثیر این دو مداخله بر هیچ یک از متغیرهای تحقیق تفاوت معنیداری مشاهده نشد (P≥۰/۰۵).
نتیجه گیری: بازیهای حرکتی و رایانه ای موجب بهبود توجه و روابط اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی میشود؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این بازیها برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1401/1/7