Ameli S, Aslzaker M, Salehpour S, Jafari M. The effectiveness of emotion regulation group training in improving quality of life and mitigating emotion regulation difficulties of women during pregnancy. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 7 (6) :28-42
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-945-fa.html
عاملی سمیرا، اصل ذاکر مریم، صالحپور ساغر، جعفری مهدی. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان گروهی بر بهبود کیفیت زندگی و دشواری تنظیم هیجان زنان در دوران بارداری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (6) :28-42
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-945-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استاد، گروه زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Drmjafari@sbmu.ac.ir
چکیده: (2777 مشاهده)
مقدمه: بارداری و زایمان یک عملکرد طبیعی برای زنان محسوب میشود؛ ولی در عین حال تجربهای است که آسیبپذیری آنان را نسبت به انواع مشکلات جسمی و روانشناختی افزایش داده است؛ به همین دلیل نیاز به مداخلاتی برای بهبود زندگی و سلامت آنان ضروری به نظر میرسد.
هدف: مطالعه حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر بهبود کیفیت زندگی و دشواری تنظیم هیجان زنان باردار انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعۀ شبه آزمایشی همراه با گمارش تصادفی و پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری است. جامعه مورد مطالعه، تمام زنان باردار در سال ۱۳۹۷ و در شهر تهران و نمونه، شامل ۳۹ زن باردار بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامهی کیفیت زندگی-فرم کوتاه، دشواریهای تنظیم هیجان مورد استفاده قرار گرفت. ۸ جلسه آموزش گروهی تنظیم هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج مقیاسها توسط نرمافزار ۲۴-SPSS و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه مداخله (۵۸/۱۳=M) نسبت به گروه کنترل (۳۸/۲۵=M) افزایش بیشتری داشته است و میانگین دشواری تنظیم هیجان در گروه مداخله در مرحله پسآزمون (۷۷/۳۳=M) نسبت به مرحله پیشآزمون (۹۲/۸۷=M) و دوران پیگیری (۷۲/۲۷=M) در مقایسه با پیشآزمون در سطح ۰/۰۰۱ کاهش معناداری داشته است.
نتیجهگیری: آموزش گروهی تنظیم هیجان میتواند در بهبود کیفیت زندگی و دشواری تنظیم هیجان زنان باردار مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/4 | پذیرش: 1399/10/20 | انتشار: 1399/11/21