دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 139-128 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raiisi F, Hajikaram A, Bakhshi F, Tehrani Zadeh M, Amani F. Predicting internet addiction based on social skills & mental security among university students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (2) :128-139
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-931-fa.html
رئیسی فاطمه، حاجی کرم آمنه، بخشی فاطمه، طهرانی‌زاده مریم، امانی فاطمه. پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس مهارت‌های اجتماعی و امنیت روانی دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :128-139

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-931-fa.html


1- دکترای علوم شناختی، گروه روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران ، elhamaraiisi@gmail.com
2- دکترای مشاوره، گروه روان‌شناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
5- کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (3002 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان تحت ‌الشعاع عوامل روان‌شناختی گوناگونی است که می‌توان از این میان به مهارت‌های اجتماعی و امنیت روانی اشاره کرد.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین مهارت‌های اجتماعی و امنیت روانی دانشجویان با اعتیاد به اینترنت و همچنین، پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس مهارت‌های اجتماعی و امنیت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد.
روش: روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بود و نمونه شامل ۲۵۰ دانشجو بود که از طریق نمونه‌­گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات علاوه بر پرسش­نامه جمعیت شناختی از سه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۶) مهارت‌های اجتماعی ماتسون (۱۹۸۳) و امنیت روانی مازلو (۲۰۰۴) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف ‌معیار) و تحلیل رگرسیون چند متغیره از طریق نرم‌افزار ۲۲
SPSS استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد رابطه معناداری بین اعتیاد به اینترنت با مهارت‌های اجتماعی و امنیت روانی دانشجویان وجود دارد (۰/۰۵>
P). همچنین، ۸/۷ درصد از واریانس متغیر اعتیاد به اینترنت دانشجویان توسط مهارت‌های اجتماعی و ۲/۳ درصد توسط امنیت روانی تبیین می‌شود.
نتیجه‌­گیری: بنابراین، می‌توان گفت میزان مهارت‌های اجتماعی و امنیت روانی بالا با کاهش اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معناداری دارد و کاهش میزان اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی می‌کنند.
متن کامل [PDF 643 kb]   (1914 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/1 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb