دوره ۷، شماره ۱ - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت ۱۳۹۹ )                   جلد ۷ شماره ۱ صفحات ۱۵۲-۱۴۱ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHodabakhsh Pirkalani R, Amani F, Raiisi F, Hajkaram A. Predicting adolescents social skills based on their parents emotional intelligence. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (1) :141-152
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-893-fa.html
خدابخش پیرکلانی روشنک، امانی فاطمه، رئیسی فاطمه، حاج کرم آمنه. پیش‌بینی مهارت‌های اجتماعی نوجوانان براساس هوش هیجانی والدین آن‌ها. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۳۹۹; ۷ (۱) :۱۴۱-۱۵۲

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۸۹۳-fa.html


۱- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، rkhodabakhsh@alzahra.ac.ir
۲- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
۳- دکترای علوم شناختی، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران
۴- دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
چکیده:   (۴۰۹۲ مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی دو مفهوم درهم تنیده‌ای هستند. چرا که میزان مهارت‌های اجتماعی نیاز به هوش هیجانی دارد و هوش هیجانی نیز از طریق مهارت‌های اجتماعی ظهور می‌یاید.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین مهارت­‌های اجتماعی نوجوانان با هوش هیجانی والدین آن‌ها در بین نوجوانان شهر تهران و همچنین، پیش‌بینی سطح مهارت­‌های اجتماعی نوجوانان بر اساس هوش هیجانی والدین آن‌ها انجام شد.
روش: روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه شامل کلیه نوجوانان تهرانی (۱۳ تا ۱۷ سال) بود که والدین آن‌ها در قید حیات بودند. نمونه این مطالعه شامل ۱۵۰ نوجوان تهرانی (همراه با والدین‌شان) بود که از طریق نمونه‌­گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات علاوه بر پرسش­نامه جمعیت­‌شناختی از دو پرسش­نامه مهارت اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (۱۹۹۲) و هوش هیجانی گلمن (۲۰۰۱) استفاده شد. از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف ‌معیار) و تحلیل رگرسیون چند متغیره از طریق نرم‌افزار ۲۲ SPSS جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد رابطه معناداری بین سطح مهارت­‌های اجتماعی نوجوان و هوش هیجانی والدین‌شان وجود دارد (در سطح ۰/۰۵). همچنینی، ۱۴/۴ درصد از واریانس متغیر مهارت­‌های اجتماعی نوجوان توسط هوش هیجانی والدین تبیین شد. به­‌صورت دقیق­تر طبق تحلیل رگرسیون داده‌­ها، ۳/۹ درصد از واریانس متغیر مهارت­‌های اجتماعی نوجوان توسط هوش هیجانی مادر و ۰/۵ درصد از واریانس توسط هوش هیجانی پدر برآورد ­شد.

نتیجه­‌گیری: بنابراین، می‌توان گفت بالا بودن هوش هیجانی والدین، رابطه مثبت و معناداری با افزایش سطح مهارت­‌های اجتماعی نوجوان دارد.
متن کامل [PDF 568 kb]   (۲۳۳۷ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/29 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb