دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 52-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahhosseini M, Sabahi P, Makvand Hosseini S, Golmohammadi B. Effectiveness of mindfulness sport performance enhancement (MSPE) on attention, planning and sport performance of elite Judoka. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (2) :37-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-780-fa.html
شاه حسینی میثم، صباحی پرویز، مکوند حسینی شاهرخ، گل محمدی بهروز. اثربخشی مدل ذهن‌آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی (MSPE) بر توجه، برنامه‌ریزی و عملکرد ورزشی جودوکاران نخبه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :37-52

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-780-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، p_sabahi@semnan.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
4- استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (3645 مشاهده)
مقدمه:در سالیان اخیر تمرکز بر فرایندها و توانمندی­‌های شناختی ورزشکاران مورد توجه بسیاری از روانشناسان و متخصصان علوم شناختی قرارگرفته است.
هدف: بر همین اساس هدف از مطالعۀ حاضر ارزیابی اثربخشی مدل ذهن‌آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد توجه، برنامه‌ریزی و عملکرد ورزشی جودوکاران نخبه بود.
روش: مطالعۀ حاضر یک کارآزمایی بالینی با پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل جودوکاران نخبه شهر تهران بود که تعداد ۳۰ ورزشکار به صورت نمونه­‌گیری در دسترس با میانگین سنی ۲/۳۵±۲۴/۴۱ و سابقۀ ورزشی ۲/۳۵±۱۲/۶ انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. در ادامه گروه آزمایش طی شش هفته برنامه مداخلۀ ذهن‌آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی را دریافت کردند. همگی ورزشکاران توسط آزمون­های استروپ پیچیده، عملکرد پیوسته، برج لندن و مقیاس عملکرد ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده‌­ها از اندازه‌گیری مکرر مانووا و آنووا استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی به‌صورت معناداری موجب بهبود توجه پایدار، توجه انتخابی و برنامه‌ریزی شده است (۰/۰۱>
p). هم‌چنین نتایج در مورد مقیاس عملکرد ورزشی نیز نشان داد ورزشکاران در طی دورۀ مداخله و پیگیری روند رو به رشدی را نشان دادند.
نتیجه‌گیری: آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر ارتقای عملکرد ورزشی می‌تواند در بهبود عملکرد شناختی و ورزشی مؤثر واقع شود و به‌کارگیری آن در کنار تمرینات جسمانی موجب ارتقای عملکرد ورزشی ورزشکاران خواهد شد.
متن کامل [PDF 720 kb]   (2291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/2 | پذیرش: 1399/1/20 | انتشار: 1399/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb