Rashidi A, Faramarzi S, Shamsi A. Meta-analysis of the effect of psychological nervous interventions on improving academic performance in students with specific learning disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 6 (6) :125-140
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-708-fa.html
رشیدی اعظم، فرامرزی سالار، شمسی عبدالحسین. فرا تحلیل اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلالات یادگیری ویژه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (6) :125-140
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-708-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، aa.rashidi391@yahoo.com
2- دانشیار، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2759 مشاهده)
مقدمه: اختلالات یادگیری یکی از اختلالات عصب روانشناختی است که به تأخیر و کاهش عملکرد دانشآموزان در برخی دروس، مانند حساب، خواندن، نوشتن، املا و گفتار اشاره دارد و شکاف قابلتوجهی میان توان بالقوه و میزان عملکرد واقعی دانشآموزان ایجاد میکند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلالات یادگیری ویژه بود.
روش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل پایاننامهها و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی است که در طول ۱۰ سال گذشته (۱۳۹۷-۱۳۸۸) در زمینهی مداخلات عصبروان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلالات یادگیری ویژه در ایران انجام شدهاند. حجم نمونه از بین ۳۶ پژوهش، ۲۴ پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آن انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل است.
یافتهها: این پژوهشها مبتنی بر ۶۹۵ نمونه و ۲۴ اندازه اثر بوده است. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلالات یادگیری ویژه ۱/۵۸=d است (۰/۰۰۱=p). این اندازه اثر طبق جدول کوهن بالا است.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که این مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلالات یادگیری ویژه تأثیر بسیار زیادی داشته است. بنابراین پیشنهاد میگردد که متخصصان امر از این مداخلات در جهت بهبود علائم این دانشآموزان استفاده نمایند. همچنین بر اساس رویکردهای مختلف درمانی، توجه به بافت فرهنگی جوامع مختلف، در اثربخشی درمان حائز اهمیت است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/27 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/10