[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 125-140 برگشت به فهرست نسخه ها
فرا تحلیل اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه
اعظم رشیدی ، سالار فرامرزی ، عبدالحسین شمسی
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (154 مشاهده)
مقدمه: اختلالات‌ یادگیری یکی از اختلالات عصب ‌روان‌شناختی است که به تأخیر و کاهش عملکرد دانش‌آموزان در برخی دروس، مانند حساب، خواندن، نوشتن، املا و گفتار اشاره دارد و شکاف قابل‌توجهی میان توان بالقوه و میزان عملکرد واقعی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات عصب ‌روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه بود.
روش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل پایان‌نامه‌‌ها و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی است که در طول ۱۰ سال گذشته (۱۳۹۷-۱۳۸۸) در زمینه­‌ی مداخلات عصب‌روان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه در ایران انجام شده‌اند. حجم نمونه از بین ۳۶ پژوهش، ۲۴ پژوهش که از لحاظ روش‌­شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آن انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل است.
یافته‌ها: این پژوهش‌ها مبتنی بر ۶۹۵ نمونه و ۲۴ اندازه اثر ‌بوده است. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات عصب‌ روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه ۱/۵۸=d است (۰/۰۰۱=p). این اندازه اثر طبق جدول کوهن بالا است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که این مداخلات عصب روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه تأثیر بسیار زیادی داشته است. بنابراین پیشنهاد می‌گردد که متخصصان امر از این مداخلات در جهت بهبود علائم این دانش‌آموزان استفاده نمایند. همچنین بر اساس رویکردهای مختلف درمانی، توجه به بافت فرهنگی جوامع مختلف، در اثربخشی درمان حائز اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: مداخلات عصب روان‌شناختی، اختلالات یادگیری ویژه، فراتحلیل
متن کامل [PDF 828 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi A, Faramarzi S, Shamsi A. Meta-analysis of the effect of psychological nervous interventions on improving academic performance in students with specific learning disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2020; 6 (6) :125-140
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-708-fa.html

رشیدی اعظم، فرامرزی سالار، شمسی عبدالحسین. فرا تحلیل اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (6) :125-140

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-708-fa.html



دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071