دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 5 صفحات 54-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Nazarpor Samsami P, Amraei B, Padervand H, Soore H. Compare cognitive flexibility, cognitive avoidance and alexithymia in male students with and without stuttering disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :41-54
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-651-fa.html
قدم پور عزت‌اله، نظرپور صمصامی پروانه، امرایی بهزاد، پادروند حافظ، سوری حسین. مقایسه انعطاف پذیری شناختی، اجتناب شناختی و ناگویی خلقی در دانش آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت زبان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :41-54

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-651-fa.html


1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2- گروه آموزش و پرورش ابتدایی، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران
3- استادیار، گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، hafezpadervand@gmail.com
5- مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (3866 مشاهده)
مقدمه: مبتلایان به لکنت مانند سایر افراد مستعد رنج بردن از ترس‌ها، استرس، نگرانی‌ها و اضطراب هستند.
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه انعطاف­‌پذیری شناختی، اجتناب شناختی و ناگویی خلقی در دانش‌­آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت زبان مقطع متوسطه شهر تهران است.
روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ تشکیل دادند. از میان نواحی آموزش و پرورش، ناحیه ۱۸ به صورت تصادفی انتخاب و از بین تمامی مدارس ناحیه آموزشی مذکور، تعداد ۳۰ دانش‌آموز پسر دارای اختلال لکنت زبان به روش نمونه‌گیری هدفمند و ۳۰ دانش‌آموز پسر بدون لکنت زبان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشــنامه های انعطــاف‌پــذیری شــناختی دنیس و ونـدروال، اجتناب شناختی سکستون و داگاس، ناگویی خلقی تورنتو و شدت لکنت رایلی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که نمرات میانگین دانش‌آموزان دارای اختلال لکنت در مقایسه با همتایان عادی در انعطاف‌پذیری شناختی پایین‌تر، اما در اجتناب شناختی و ناگویی خلقی بالاتر است (۰/۰۵p<).
نتیجه‌­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که افراد مبتلا به اختلال لکنت نسبت به همتایان عادی خود در متغیرهای انعطاف‌پذیری شناختی ضعیف‌تر و در اجتناب شناختی و ناگویی خلقی نسبت به افراد عادی بالاترند.
متن کامل [PDF 517 kb]   (1749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/8/20 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb