[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 40-54 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا
محمد عاشوری ، اشکان تاج‌ور رستمی
استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (178 مشاهده)
مقدمه: کم‌شنوایی بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد درحالی‌که استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج مطلوبی همراه است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش ۲۴ پسر کم‌شنوا که به روش در دسترس از مدارس شهرکرد انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به دو گروه ۱۲ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در ۱۰ جلسه دریافت کردند، در حالی‌ که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان و پرسشنامه حافظه آینده‌نگر گذشته‌نگر بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر آزمودنی‌ها تأثیر معناداری داشت (۰/۰۰۰۱P<).
نتیجه‌گیری: از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه می‌توان برای بهبود حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا بهره برد و برنامه‌ریزی برای استفاده از این برنامه برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
واژه‌های کلیدی: شناخت، حافظه فعال، حافظه آینده‌نگر، کم‌شنوا
متن کامل [PDF 585 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Tajvar Rostami A. Effect of cognitive rehabilitation program based on memory on the working memory profile and prospective memory in hearing loss students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2020; 6 (6) :40-54
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-621-fa.html

عاشوری محمد، تاج‌ور رستمی اشکان. اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (6) :40-54

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-621-fa.html



دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071