دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 6 صفحات 54-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Tajvar Rostami A. Effect of cognitive rehabilitation program based on memory on the working memory profile and prospective memory in hearing loss students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 6 (6) :40-54
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-621-fa.html
عاشوری محمد، تاج‌ور رستمی اشکان. اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (6) :40-54

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-621-fa.html


1- استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، ashorihh2@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف‌آباد، نجف‌آباد، ایران
چکیده:   (3174 مشاهده)
مقدمه: کم‌شنوایی بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد درحالی‌که استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج مطلوبی همراه است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش ۲۴ پسر کم‌شنوا که به روش در دسترس از مدارس شهرکرد انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به دو گروه ۱۲ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در ۱۰ جلسه دریافت کردند، در حالی‌ که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان و پرسشنامه حافظه آینده‌نگر گذشته‌نگر بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر نیمرخ حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر آزمودنی‌ها تأثیر معناداری داشت (۰/۰۰۰۱P<).
نتیجه‌گیری: از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه می‌توان برای بهبود حافظه فعال و حافظه آینده‌نگر دانش‌آموزان کم‌شنوا بهره برد و برنامه‌ریزی برای استفاده از این برنامه برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
متن کامل [PDF 585 kb]   (1964 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/1 | پذیرش: 1398/11/1 | انتشار: 1398/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb