[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 125-137 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله ی مبتنی بر آموزش مثبت بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان
علی تقوائی نیا
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (156 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی ذهنی یکی از سازه­های مهم روانشناسی مثبت­گرا است که شناسایی عوامل مؤثر در آن از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتقاء سطح بهزیستی ذهنی  یکی از اهداف روانشناسی در عصر حاضر بوده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله­ ی مبتنی بر آموزش مثبت بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان انجام گرفت.
روش: طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه ­ی ششم ابتدائی شهرستان مرودشت تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها تعداد ۳۰ نفر از این جامعه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده­ ها از برنامه عاطفه مثبت و منفی (واتسن و همکاران (۱۹۸۸) و پرسشنامه رضایت از زندگی (دینر و همکاران، ۱۹۸۵) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها، از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد مداخله آموزش مثبت موجب ارتقاء عاطفه مثبت و رضایت از زندگی و کاهش عاطفه منفی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.
نتیجه گیری: یافته ­های این پژوهش تلویحات کاربردی مهمی جهت اهتمام ویژه به تأثیر مداخله آموزش مثبت در بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارد.
واژه‌های کلیدی: مداخله­ ی مبتنی برآموزش مثبت، بهزیستی ذهنی، دانش ­آموزان
متن کامل [PDF 691 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghvaeinia A. The Effectiveness of intervention based on positive education on the subjective wellbeing in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2019; 6 (1) :125-137
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-614-fa.html

تقوائی نیا علی. اثربخشی مداخله ی مبتنی بر آموزش مثبت بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (1) :125-137

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-614-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921