[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 113-124 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر‌بخشی آموزش اختصاص‌سازی حافظه سرگذشتی بر نشانه‌های استرس پس از سانحه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
رسول معین فارسانی، زهره رنجبرکهن
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (60 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، گرایش به یادآوری مواد مربوط به آسیب و مشکل در بازیابی وقایع اختصاصی است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش اختصاص‌سازی حافظه سرگذشتی بر نشانه‌های استرس پس از سانحه در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان بود.
روش: این پژوهش یک پژوهش نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش جانبازان بستری در بیمارستان شهید رجایی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۵ بود. از بین آن‌ها ۳۰ نفر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش فهرست نشانه‌های اختلال پس از ضربه بود. ابتدا از افراد هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و سپس گروه آزمایش (۱۵نفر) به مدت ۷ جلسه گروهی ۲ساعته تحت آموزش برنامه آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی (MEST) قرار گرفت. پس از پایان برنامه آموزش نیز از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. سپس داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، آموزش اختصاصی‌سازی حافظه موجب کاهش نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه شد(۰/۰۵P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش آموزش مبتنی بر بهبود و اصلاح حافظه سرگذشتی می‌تواند به عنوان مداخله‌ای مهم در پیشگیری و درمان نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه، در کنار درمان‌های رایج به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش اختصاص‌سازی، حافظه سرگذشتی، استرس پس از سانحه، جانبازان
متن کامل [PDF 587 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moin Farsani R, Ranjbar Kohan Z. The efficacy of autobiographical memory specificity training (MEST) on post-traumatic stress symptoms in veterans with post traumatic stress disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2020; 6 (6) :113-124
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-608-fa.html

معین فارسانی رسول، رنجبرکهن زهره. اثر‌بخشی آموزش اختصاص‌سازی حافظه سرگذشتی بر نشانه‌های استرس پس از سانحه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (6) :113-124

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-608-fa.html



دوره 6، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4056