Bahri R, Shalchi B, Bafandeh Garamaleki H. The comparison of problem solving and working memory of executive functions in postpartum depression women and healthy women. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (4) :1-12
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-594-fa.html
بحری رقیه، شالچی بهزاد، بافنده قراملکی حسن. مقایسهی کارکردهای اجرائی حل مسئله و حافظهی فعال در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان و زنان غیر افسردهی سالم. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (4) :1-12
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-594-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، Rg.bahry@yahoo.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده: (3521 مشاهده)
مقدمه: افسردگی پس از زایمان، یکی از مشکلات اساسی در حوزۀ سلامت عمومی زنان است که تأثیر برجستهای روی سلامت مادر و کودک دارد.
هدف: هدف کلی پژوهش، مقایسۀ کارکردهای اجرایی حل مسئله و حافظهی فعال در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان و زنان غیر افسردهی سالم بود.
روش: جامعۀ آماری، کلیۀ مادران مراجعهکننده به مراکز سلامت شهر تبریز در سال ۱۳۹۶ بودند که از مدت زایمان این مادران ۳۰-۴۰ روز میگذشت، ۳۵ نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و پس از انجام غربالگری با پاسخدهی به پرسشنامۀ افسردگی پس از زایمان، از لحاظ سن و میزان تحصیلات همتاسازی شده، در دو گروه، ۱۶ نفر مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان و ۱۹ نفر مادران سالم قرار گرفتند. ابزارهای مورد سنجش عبارت بودند از: آزمون رایانهای برج هانوی جهت سنجش حل مسئله و آزمون رایانهای N-Back، برای سنجش حافظهی فعال. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA(، تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که در کارکردهای اجرائی حل مسئله و حافظه فعال، هر دو گروه ضعیفتر عمل نمودند. میتوان گفت افسردگی پس از زایمان میتواند شرایط متفاوتی را از لحاظ عملکردهای شناختی-عصبی در افراد ایجاد کند.
نتیجهگیری: شناسایی و فهم این عوامل میتواند علاوه بر کمک به درک بهتر این اختلال، به ارائه راهکارهای مختلف درمانی منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/2/22 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/7/10