Alijanzadeh Tonkaboni M, Bagheri M. Comparative examine of effectiveness of training behavioral activation and education based on acceptance and commitment on increasing psychological well-being among high school boy students of Grade nine in Kerman. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (1) :75-86
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-587-fa.html
علیجان زاده تنکابنی مهدی، باقری مسعود. بررسی تطبیقی اثربخشی آموزش فعالسازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستانهای شهر کرمان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (1) :75-86
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-587-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، کرمان، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، mb.bagheri196@gmail.com
چکیده: (3312 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی روانشناختی به معنی توانایی شرکت فعالانه در کار و تفریح، خلق روابط معنیدار با دیگران، گسترش حس خودمختاری و هدف زندگی و تجربه کردن هیجانات مثبت است و شامل همه فعالیتهایی است که برای نگرش انسان موردنیاز است.
هدف: هدف این پژوهش بررسی تطبیقی اثربخشی آموزش فعال سازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش بهزیستی روان شناختی دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستان های شهر کرمان است.
روش: روش پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مدارس ناحیه ۱ و ۲ شهر کرمان است که تعداد ۴۵ دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه ۱۵ نفر) قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد مداخله پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری نسبت به فعالسازی رفتاری در افزایش بهزیستی روانشناختی دارد(۰/۰۱>p (
نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین آموزش فعالسازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش بهزیستی روانشناختی دانش آموزان در سطح ۰/۵ تفاوت وجود دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/11/2 | انتشار: 1398/2/3