[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 75-86 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی اثربخشی آموزش فعال‌سازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستان‌های شهر کرمان
مهدی علیجان زاده تنکابنی، مسعود باقری
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (168 مشاهده)
مقدمه: بهزیستی روانشناختی به معنی توانایی شرکت فعالانه در کار و تفریح، خلق روابط معنیدار با دیگران، گسترش حس خودمختاری و هدف زندگی و تجربه کردن هیجانات مثبت است و شامل همه فعالیت‌هایی است که برای نگرش انسان موردنیاز است.
هدف: هدف این پژوهش بررسی تطبیقی اثربخشی آموزش فعال سازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش بهزیستی روان شناختی دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستان های شهر کرمان است.
روش: روش پژوهش به‌صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مدارس ناحیه ۱ و ۲ شهر کرمان است که تعداد ۴۵ دانش‌آموز به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه ۱۵ نفر) قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مداخله پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری نسبت به فعال‌سازی رفتاری در افزایش بهزیستی روان‌شناختی دارد(۰/۰۱>
p (
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بین آموزش فعال‌سازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان در سطح ۰/۵ تفاوت وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: فعال‌سازی رفتاری، پذیرش و تعهد، بهزیستی روان‌شناختی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 588 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alijanzadeh Tonkaboni M, Bagheri M. Comparative examine of effectiveness of training behavioral activation and education based on acceptance and commitment on increasing psychological well-being among high school boy students of Grade nine in Kerman. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2019; 6 (1) :75-86
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-587-fa.html

علیجان زاده تنکابنی مهدی، باقری مسعود. بررسی تطبیقی اثربخشی آموزش فعال‌سازی رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستان‌های شهر کرمان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (1) :75-86

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-587-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921