دوره 5، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 6 صفحات 84-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei M, Akbari S, heidarirad H. The Effectiveness of Self-Compassion Training on the Loneliness and resilience destitute women. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 5 (6) :71-84
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-566-fa.html
شفیعی معصومه، اکبری شیرین، حیدری راد حدیث. اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر احساس تنهایی و تاب‌آوری در زنان مطلقه بی-بضاعت. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (6) :71-84

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-566-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، masumeh.shafiei62@gmail.com
2- دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (3618 مشاهده)
مقدمه:زنان مطلقه به دلیل رنج تنهایی و نداشتن تکیه­گاه محکم در معرض انواع آسیب­های روانی می­باشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خود-دلسوزی بر احساس تنهایی و تاب‌آوری در زنان مطلقه بی­بضاعت انجام شد.
روش: جامعه آماری شامل کلیه زنان مطلقه تحت حمایت سازمان بهزیستی شهر خرم‌آباد در سال ۱۳۹۶ بودند. ۳۰ نفر به شیوه نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آزمایش، پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. ابتدا مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگ‌سالان (SELSA-S) و پرسش­نامه تاب‌آوری (Connor & Davidson, ۲۰۰۳) به‌عنوان پیش‌آزمون اجرا شد و آموزش متمرکز بر دلسوزی برای گروه آزمایش، در ۸ جلسه اجرا شد ولی گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. در مرحله پایانی نیز همه آزمودنی­ها به پرسش­نامه­های مذکور به‌عنوان پس‌آزمون پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیش‌آزمون میزان میانگین نمرات احساس تنهایی و زیر مؤلفه‌های آن تنهایی اجتماعی و تنهایی خانوادگی در گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی به طور معنی­ داری پایین‌تر از گروه گواه است (۰/۰۵>p)، همچنین در گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی میزان میانگین نمرات تاب‌آوری به طور معنی­داری بالاتر از گروه گواه بود (۰/۰۵>p).
نتیجه­ گیری: آموزش متمرکز بر دلسوزی می­تواند باعث کاهش افکار منفی که منجر به متمایز شدن فرد از دیگران و افزایش مکانیسم سازش مثبت در زنان مطلقه تحت حمایت بهزیستی می ­شود.
متن کامل [PDF 942 kb]   (2831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/18 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1397/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb