Karimisani P, Mahdilou S, Mansouri S, Sajjadizadeh Z. The Effect of Psychological First Aid in Improving Multidimentional Pain Sympotems and the Way of Coping with Stress on Women Suffering M.S. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (4) :87-98
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-531-fa.html
کریمی ثانی پرویز، مهدی لو سیده سیما، منصوری سارا، سجادی زاده سیده زهرا. تأثیر آموزش کمکهای روانشناختی اولیه بر بهبود علائم چند وجهی درد و سبک مقابله با استرس در زنان مبتلا به بیماری ام اس. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (4) :87-98
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-531-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبستر، تبریز، ایران.
2- ، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبستر، تبریز.
3- گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز.
4- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد
چکیده: (3512 مشاهده)
مقدمه: زنان بیمار مبتلا به بیماری ام اس به دلیل وجود استرس و درد نیاز به کمک های مختلفی در زمان درمان جسمی و روانی دارند.
هدف: پژوهش حاضر برای تعیین اثربخشی آموزش کمکهای روانشناختی اولیه بر بهبود علائم چندوجهی درد و سبکهای مقابله با شرایط پراسترس در زنان مبتلا به اماس انجام شد.
روش: طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود که در آن ۳۰ زن مبتلا به بیماری ام اس به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گروه کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون، پرسشنامه چند وجهی درد (MPI) و پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس اندلر و پارکر (CISS) را تکمیل کردند. درمان شامل آموزش کمکهای روانشناختی اولیه بود که به مدت ۸ جلسه برگزار شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که آموزش کمکهای روانشناختی اولیه بر بهبود علائم چندوجهی درد (P<۰/۰۵) و سبکهای مقابله با استرس در زنان مبتلا به اماس (P<۰/۰۱) مؤثر است.
نتیجهگیری: با استفاده از آموزش کمکهای روانشناختی اولیه میتوان علائم چندوجهی درد و سبکهای مقابله با استرس در زنان مبتلا به اماس را بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/13 | پذیرش: 1397/8/15 | انتشار: 1397/8/24