Sattarpour F, Ahmadi E, Bafandeh Gharamaleki H. Effectiveness emotion regulation training on reduction of symptoms depression students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2014; 1 (1) :31-38
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-52-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزااد اسلامی واحد تبریز ، : faribasattarpour21@yahoo.com
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (7249 مشاهده)
.هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشانههای افسردگی دانشجویان بود
روش: روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی بود. برای این منظور تعداد 40 دانشجوی دختر مبتلا به افسردگی از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به شیوهی در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند و به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش به صورت گروهی در هشت جلسه (هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) بر روی گروه آزمایش انجام گردید و همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه ی افسردگی بک (فرم کوتاه) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایچ: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات افسردگی دانشجویان شرکتکننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پسآزمون اهش . آموزش بنابر این ، آموزش تنظیم هیجان نشانه های افسردگی را بطور معنی داری کاهش می دهد(p<0.05) بطور معنیداری کاهش یافته است
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/30 | پذیرش: 1393/6/30 | انتشار: 1393/6/30