Yousefi F, Zarae A, Habibi S, Shaychahmadi S. To compare the rate of students’ IQ of different courses at Kurdistan University of Medical Sciences and it’s related to their academic achievement. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2014; 1 (1) :1-9
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-49-fa.html
یوسفی فایق، زارعی امیر، حبیبی سوگند، شیخ احمدی شیلان. بررسی مقایسه میزان ضریب هوشی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1393; 1 (1) :1-9
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-49-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ، fykmsu@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی
چکیده: (10089 مشاهده)
هدف: ضریب هوشی یکی از توانایی های است که نقش کلیدی در پیشرفت و ارتقاء انسان در زندگی مخصوصا در پیشرفت تحصیلی دارد و هدف از انچام این پژوهش مقایسه میزان ضریب هوشی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بوده است. روش: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. تعدادنمونه 290 ( 117 پسرو 173دختر) که با روش نمونه گیری تصادفی رضایتی انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات تست هوشی ریون بود. داده ازطریق نرم افزار آماری SPSS-20 و با استفاده ازکای سکوار،t-testوضریب همبستگی پیرسون و همچنین آمارتوصیفی تجزیه وتحلیل گردید. نتایج: بیشترین درصد فراوانی مربوط به محدوده ضریب هوشی بیشتراز 111(67.9%) و کمترین مربوط به محدوده ضریب هوشی کمتر از 100(9.7%) بود. بین رشته های مختلف تحصیلی و ضریب هوشی تفاوت معنی داری وجودنداشت. همچنین بین سهمیه ورودی و معدل ((p>0.998 و بین ضریب هوشی و معدل ارتباطی یافت نشد(503.p>0). بین سن و معدل رابطه معناداری یافت نشد(p>.09). بین جنسیت و معدل ارتباط معنی داری یافت شد(00.=p).
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/30 | پذیرش: 1393/6/30 | انتشار: 1393/6/30