Sayyadi M, Sayyad S, Vahabi A, Vahabi B, Noori B, Amani M. Evaluation of spiritual health level and its related factors in the students of Sanandaj Universities, 2015. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (1) :1-10
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-475-fa.html
صیادی مهناز، صیاد سیروان، وهابی احمد، وهابی بشری، نوری بیژن، امانی منا. بررسی سطح سلامت معنوی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای شهر سنندج در سال 1394. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (1) :1-10
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-475-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- استادیار، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، vahabiahmad@gmail.com
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (4888 مشاهده)
مقدمه: معنویت بهعنوان مهمترین بعد وجودی انسان است که به عنوان نیرویی قوی در مرکز زندگی بیشتر از یکسوم مردم دنیا قرار گرفته است و با سلامتی، احساس خوب بودن و بهبودی پیوند خورده و عامل ادامه زندگی، یافتن معنا و هدف آن است.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین سطح سلامت معنوی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای شهر سنندج در سال ۱۳۹۴ انجام گردید.
روش: این مطالعه یک بررسی مقطعی بود که در بین دانشجویان دانشگاههای کردستان، آزاد اسلامی سنندج و علوم پزشکی کردستان انجام گردید. ۵۰۰ نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو بخشی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک نمونههای مورد بررسی و بیست سؤال اصلی تحقیق در مورد ابعاد سلامت معنوی بود. دادههای جمعآوریشده با نرم افزار SPSS نسخه ۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمره کسب شده بعد نظام اعتقادی، نظام فکری، نظام اخلاقی، نظام سبک زندگی سلامت معنوی به ترتیب برابر با ۳/۹۵±۲۵/۷۸، ۴/۳۷±۲۵/۵۴، ۴/۶۵±۲۲/۹۷ و ۴/۷۵±۲۳/۰۴ بود. میانگین نمره کلی سلامت معنوی برابر با ۱۴/۹۲±۹۶/۳۳ به دست آمد. این نمره در سطح سلامت رو به بالا بود. بین مقطع تحصیلی (۰/۰۰۱>p)، دانشگاه محل تحصیل (۰/۰۰۱>p)، گروه رشته تحصیلی (۰/۰۰۷=p) و ادای واجباتی مثل نماز و روزه (۰/۰۰۱>p) با میانگین نمره کلی سلامت معنوی، تفاوت آماری معنیدار وجود داشت.
نتیجه گیری: در ابعاد نظام اخلاقی و سبک زندگی، نمره میانگین دانشجویان نسبت به سایر ابعاد کمتر بود که این میتواند مقداری نگرانکننده باشد. توصیه میشود برنامه ریزان فرهنگی دانشگاههای مورد بررسی به این مهم توجه داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/6/10 | پذیرش: 1397/10/7 | انتشار: 1398/2/3