shabani S, sharifi H P, ebrahimi ghavam S, Mir Hashemi M. Anticipating Students' Educational Progress Based on Factors of Educational Skills and Personality Traits in Shahid Beheshti University of Medical science . Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (2) :27-42
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-472-fa.html
شعبانی سمیه، شریفی حسن پاشا، ابراهیمی قوام صغری، میر هاشمی مالک. پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس مولفه های مهارتهای تحصیلی و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (2) :27-42
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-472-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن،رودهن، ایران ، shabani.somayeh@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
چکیده: (4018 مشاهده)
مقدمه : مطالعه عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی نسبتا پیچیده است زیرا این مفهوم ابعاد گسترده ایی دارد که هم عوامل شناختی و هم عوامل غیر شناختی بر آن اثر می گذارد . دو عامل موثر در پیشرفت تحصیلی ، مهارتهای تحصیلی دانشجویان و ویژگی های شخصیتی می باشد .
هدف: این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس مولفه های مهارتهای تحصیلی و ویژگی های شخصیتی در آنان در سال 1395 انجام شد .
روش : پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 95-96 بود . یک نمونه 250 نفره از دانشجویان بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی از بین چهار دانشکده پزشکی، توانبخشی، دارو سازی و پرستاری انتخاب شدند . ابزراهای پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای تحصیلی و پرسشنامه شخصیتی NEO بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار SPSS ویرایش 21 استفاده گردید .
یافته ها : بر طبق یافته ها مولفه های مهارتهای تحصیلی 1/43 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند. از بین مؤلفه های مهارتهای تحصیلی، کنترل بر فعالیت یادگیری (05/0 p<،161/0=β)، تمرکز (05/0 p<،094/0=β)، و خودکارآمدی (05/0 p<،142/0=β) به صورت مثبت پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی می کند. همچنین ویژگی های شخصیتی 4/23 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند .در مدل نهایی با بررسی ضرایب رگرسیون استاندارد مشخص شد که از بین ویژگی های شخصیتی، روان رنجوری (01/0 p<،249/0-=β) بصورت منفی و ویژگی های برونگرایی (01/0 p<،173/0=β) و وجدانی بودن (01/0 p<،363/0=β) به صورت مثبت پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان داد که بر اساس مهارتهای تحصیلی و ویژگی های شخصیتی ، می توان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی نمود . لذا توجه به مهارتهای تحصیلی و ویژگی های شخصیتی در کنار سایر عوامل تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می تواند باعث افزایش میزان عملکرد آنان شود .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1397/9/3 | انتشار: 1397/9/3