[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 27-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزشی مفاهیم رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تن‌آرامی بر کاهش درد میگرن
کردستان میهمی ، عمادالدین عزت‌پور ، امید مرادی ، مصطفی دادگر
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، آموزش و پرورش استان کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (49 مشاهده)

مقدمه:سردرد میگرنی جزء شایع­ترین شکایت­‌هایی است که درکلینیک­‌های نورولوژی مورد بررسی قرار می­‌گیرد.
هدف: هدف این پژوهش اثربخشی آموزشی مفاهیم رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تن­آرامی بر کاهش درد میگرن بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی پیش‌­آزمون ـ پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به میگرن مراجعه کننده به کلینیک­‌های روانپزشکی سنندج در سال ۱۳۹۴ بود که تعداد ۲۴ نفر (۱۲ نفر آزمایش، ۱۲ نفر کنترل) از زنان دارای مشکل میگرن به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده در دسترس به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای سنجش پرسشنامه سنجش علائم سردرد میگرن نجاریان به عنوان پیش­آزمون و پس‌­آموزان استفاده شد. در گروه آزمایش، آموزش رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تن­‌آرامی در ۸ جلسه ارائه شد، ولی هیچ آموزشی درگروه کنترل صورت نگرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که آموزش رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تن­‌آرامی بر کاهش درد میگرن در زنان مراجعه­‌کننده به کلینیک‌­های روانپزشکی مؤثر است که توانسته است به صورت معناداری درد میگرن زنان گروه آزمایش را کاهش دهد (۰/۰۵<
P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­‌های این پژوهش، می توان از آموزش شناختی- رفتاری توأم با تن‌­آرامی برای کاهش درد میگرن استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: رویکرد شناختی- رفتاری، تن آرامی، درد میگرن
متن کامل [PDF 588 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mayhami K, Ezatpour E E, Moradi O, Dadgar M. Investigation of the educational effectiveness of cognitive-behavioral approach (CBT) coupled with relaxation on migraine pain. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2019; 6 (2) :27-37
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-470-fa.html

میهمی کردستان، عزت‌پور عمادالدین، مرادی امید، دادگر مصطفی. اثربخشی آموزشی مفاهیم رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تن‌آرامی بر کاهش درد میگرن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (2) :27-37

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-470-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897