مقدمه:سردرد میگرنی جزء شایعترین شکایتهایی است که درکلینیکهای نورولوژی مورد بررسی قرار میگیرد.
هدف: هدف این پژوهش اثربخشی آموزشی مفاهیم رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تنآرامی بر کاهش درد میگرن بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به میگرن مراجعه کننده به کلینیکهای روانپزشکی سنندج در سال ۱۳۹۴ بود که تعداد ۲۴ نفر (۱۲ نفر آزمایش، ۱۲ نفر کنترل) از زنان دارای مشکل میگرن به روش نمونهگیری تصادفی ساده در دسترس به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای سنجش پرسشنامه سنجش علائم سردرد میگرن نجاریان به عنوان پیشآزمون و پسآموزان استفاده شد. در گروه آزمایش، آموزش رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تنآرامی در ۸ جلسه ارائه شد، ولی هیچ آموزشی درگروه کنترل صورت نگرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش رویکرد شناختی- رفتاری توأم با تنآرامی بر کاهش درد میگرن در زنان مراجعهکننده به کلینیکهای روانپزشکی مؤثر است که توانسته است به صورت معناداری درد میگرن زنان گروه آزمایش را کاهش دهد (۰/۰۵<P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، می توان از آموزش شناختی- رفتاری توأم با تنآرامی برای کاهش درد میگرن استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |