[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 52-62 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
سلیمان یحیی زاده جلودار ، شعبان حیدری، سیده رقیه موسوی تروجنی
استادیار گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران- آدرس مازندران- بابلسر- خیابان شهید بهشتی- پردیس دانشگاه مازندران دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
چکیده:   (34 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت خودآگاهی است، این مهارت به فرد کمک می‌کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، نیازها، احساسات و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سال دوم ناحیه یک شهرستان ساری بودند (۲۸۷۸=N)؛ که پرسشنامه‌های سبک هویت و مسئولیت‌پذیری در میان ۲۰۰ نفر از آن‌ها توزیع شد. به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (15 نفر آزمایش) و (15 نفر گواه) جای داده شدند و گروه آزمایش ۱۲ جلسه تحت آموزش خودآگاهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سبک هویت (ISI-6G) و مقیاس مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) برای گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های آماری میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش خودآگاهی باعث افزایش میزان مسئولیت‌پذیری و ایجاد هویت‌یابی در دانش آموزان شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده آن است که آموزش خود‌آگاهی می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری و هویت‌یابی در دانش آموزان اثرگذار باشد؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به آموزش خودآگاهی به دانش آموزان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش؛ خودآگاهی؛ هویت‌یابی؛ مسئولیت‌پذیری؛ دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 578 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

YahyazadehJeloudar S, Hedarie S, Mousavi Teroujeni S R. The Effect of Self-awareness Rising on Identification and Accountability among High School Students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (4) :52-62
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-428-fa.html

یحیی زاده جلودار سلیمان، حیدری شعبان، موسوی تروجنی سیده رقیه. اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (4) :52-62

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-428-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790