1- روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد خوی،ایران ، alizarei@iaukhoy.ac.ir
 2- داشنگاه ازاد اسلامی واحد ارومیه 
                    
                    
                    چکیده:       (5329 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت و فناوری های مرتبط با آن توسط نوجوانان، یکی از مشکلات رایج و مهم جامعه ما است.
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس هیجان خواهی و سبکهای هویت در دانشآموزان انجام شد. 
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل ۲۰۰ دانشآموز (۱۰۱ نفر پسر و ۹۹ نفر دختر) بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی باهدف پیشبینی بود. 
یافته ها: نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد میتوان بر اساس مؤلفههای هیجان خواهی، میزان اعتیاد به اینترنت را بهصورت معناداری پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد سبکهای هویت اطلاعاتی و تعهد با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی معنادار و بین سبکهای هنجاری و سردرگم/اجتنابی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ و بر اساس این سبکها میتوان اعتیاد به اینترنت را بهصورت معناداری پیشبینی کرد.
نتیجه گیری: در پیشگیری و درمان اعتیاد به اینترنت توجه به نقش هیجان خواهی و سبکهای هویت ضروری است.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1397/4/27 | پذیرش: 1397/7/10 | انتشار: 1397/6/25