 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Isanejad O,  Alidadi H. The relationship between self-regulated learning and metacognitive strategies of reading and problems of learning in second language among bilingual students (Fitting a structural model).  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (5) :15-29
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-406-fa.html   
                    
                    عیسی نژاد امید،  علیدادی حسن. رابطهی خودتنظیمی یادگیری و راهبردهای فراشناختی خواندن با مشکلات یادگیری به زبان دوم در دانش آموزان دو زبانه (برازش مدل ساختاری).  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (5) :15-29
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-406-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه مشاوره، دانشگاه کردستان ، farhangmad@gmail.com
 2- گروه مشاوره، دانشگاه کردستان 
                    
                    
                    چکیده:       (4616 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: افراد دوزبانه به  دلیلِ متفاوت  بودن زبان مادری شان با زبان رسمی در زمینه یادگیری با مشکلاتی مواجه هستند که شیوه خودتنظیمی و راهبردهای فراشناختی می توانند آن را تعدیل نمایند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین خودتنظیمی یادگیری و راهبردهای فراشناختی خواندن با مشکلات یادگیری به زبان دوم در دانش آموزان دو زبانه انجام شد.
روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ۳۹۰ دانش آموز به شیوه تصادفی از میان دانش آموزان دختر و پسر دوزبانۀ مقطع متوسطه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی )MSLQ (مقیاس آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI)) و  مقیاس مشکلات یادگیریCLDQ) ) استفاده شد.
یافته ها: برازش مدل ساختاری نشان داد که بین خودتنظیمی یادگیری و راهبردهای فراشناختی خواندن با مشکلات یادگیری به زبان دوم رابطهی منفی معناداری وجود دارد و مدل از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجه گیری: به نظر می رسد شناسایی و ارتقای راهبردهای خودتنظیمی و فراشناختی در برنامههای آموزشی احتمال بروز مشکلات یادگیری را کاهش می دهد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1396/5/8 | پذیرش: 1397/9/1 | انتشار: 1397/9/24