[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 40-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی
سارا آقابابایی ، مریم صمدی
مدرس دانشگاه اصفهان
چکیده:   (29 مشاهده)
مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی، ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می‌رسد هر نقصی در این فرآیندها ممکن است بر توانایی‌های و رفتارهای دیگر این گروه تأثیر بگذارد.
هدف: در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مؤلفه‌های سه‌گانه حافظه فعال در کودکان اوتیسم و مقایسه با کودکان عادی صورت گرفته است.
روش: روش پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای است که بر روی 40 کودک 4 تا 6 سال (20 کودک عادی و 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم) انجام شد. روش نمونه‌گیری در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده عبارت‌اند از مقیاس ارزیابی رفتارهای اوتیستیک، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام معکوس و تکلیف بلوک‌های کرسی بود. داده‌ها با کمک روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفه‌های مجری مرکزی، حلقه واج‌شناختی و الگوی دیداری-فضایی حافظه فعال وجود دارد (001/0 P).
 نتیجه‌گیری: با توجه به عملکرد پایین مؤلفه‌های حافظه فعال در کودکان اوتیسم در مقایسه با کودکان عادی، از مداخلات مبتنی بر مؤلفه‌های حافظه فعال می‌توان برای کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، مجری مرکزی، حلقه واج شناختی، الگوی دیداری-فضایی
متن کامل [PDF 680 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghababaei S, Samadi M. Study and Comparison of Working Memory Components in Autism and Normal Children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (4) :40-51
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-402-fa.html

آقابابایی سارا، صمدی مریم. بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (4) :40-51

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-402-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790