1- مدرس دانشگاه اصفهان ، sara.aghababaei@ymail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (3884 مشاهده)
مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی، ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر میرسد هر نقصی در این فرآیندها ممکن است بر تواناییهای و رفتارهای دیگر این گروه تأثیر بگذارد.
هدف: در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مؤلفههای سهگانه حافظه فعال در کودکان اوتیسم و مقایسه با کودکان عادی صورت گرفته است.
روش: روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای است که بر روی ۴۰ کودک ۴ تا ۶ سال (۲۰ کودک عادی و ۲۰ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم) انجام شد. روش نمونهگیری در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده عبارتاند از مقیاس ارزیابی رفتارهای اوتیستیک، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام معکوس و تکلیف بلوکهای کرسی بود. دادهها با کمک روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفههای مجری مرکزی، حلقه واجشناختی و الگوی دیداری-فضایی حافظه فعال وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به عملکرد پایین مؤلفههای حافظه فعال در کودکان اوتیسم در مقایسه با کودکان عادی، از مداخلات مبتنی بر مؤلفههای حافظه فعال میتوان برای کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/1 | پذیرش: 1397/7/15 | انتشار: 1397/8/24