[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 6-1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 66-80 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز
غفور احراری ، رحیم بدری گرگری ، سروه عبداللهی ، پروانه پرکار ، هیوا یوسفی
دانشگاه تبریز
چکیده:   (126 مشاهده)
مقدمه: خلاقیت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی انسانی و ارتباط آن با متغیرهای مختلف در مطالعات متفاوت بازتاب یافته است؛ اما در مورد عملکردهای اجرایی کم‌تر نمود یافته است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خلاقیت و عملکردهای اجرایی مغز (استدلال و حافظه کاری و سازمان‌دهی) با توجه آراء و نتایج متناقض قبلی، در نمونه‌ای از دانش آموزان مقطع راهنمایی (متوسطه اول) شهرستان سقز بود.
روش: 318 نفر از دانش آموزان مقیاس‌های خلاقیت عابدی و عملکردهای اجرایی (استدلال و حافظه کاری وکسلر و سازمان‌دهی آندره ری) را تکمیل کردند. داده‌ها با همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از همبستگی و رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌ی استدلال رابطه‌ی مثبتی با خلاقیت کل داشته (149/0= r) و می‌تواند 43/2 درصد از واریانس آن را پیش‌بینی نماید. همچنین انعطاف‌پذیری رابطه‌ی معناداری با استدلال (198/0 = r) و حافظه ارقام معکوس (156/0 =r) دارد.
نتیجه‌گیری: مؤلفه‌ی استدلال می‌تواند نقش معنی‌داری در پیش‌بینی خلاقیت داشته باشد. این امر می‌تواند تلویحی برای آموزش این مهارت‌ها در دانش آموزان و چگونگی رابطه بین این متغیرها باشد.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، عملکردهای اجرایی مغز، استدلال، حافظه کاری، سازمان‌دهی
متن کامل [PDF 509 kb]   |   متن کامل (HTML)   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahrari G, Badri Gargari R, Abdollahi S, Porkar P, Yousefi H. Prediction of Creativity based on Students' Brain Executive Function. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (3) :66-80
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-374-fa.html

احراری غفور، بدری گرگری رحیم، عبداللهی سروه، پرکار پروانه، یوسفی هیوا. پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز . مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (3) :66-80

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-374-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768