مقدمه: بازیدرمانی در بهبود مشکلات شناختی کودکان دارای اختلالات یادگیری اثربخش میباشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای شناختی (بازیهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی) بر انعطاف شناختی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود.
روش: در این پژوهش که از طرح شبهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد، ۲۰ نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه ۱۰ نفر) تقسیم شدند. به منظور سنجش عملکرد عملکرد انعطاف شناختی از آزمون کارکردهای اجرایی ویسکانسین (گرانت و برگ، ۱۹۴۸) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، پس از شرکت در مداخله، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری دارند.
نتیجهگیری: بازیهای شناختی منجر به بهبود عملکرد انغطاف شناختی کودکان دارای اختلال ریاضی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |