مقدمه: ضعف در بازداری شناختی منجر به نارسایی در حافظه کلامی و غیرکلامی، هیجان و کنترل توجه میگردد که نیازمند توجه بیشتر است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تقویت حافظه کاری بر بازداری شناختی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه علامه طباطبایی (ره) شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بود که از بین آنان ۳۰ نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس، انتخاب و به روش تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه ۱۵ نفر). ده جلسه مداخله تقویت حافظه کاری (از طریق نرم افزار ان بک) برای گروه آزمایش انجام شد. آزمودنیها در هر گروه قبل و بعد از مداخله به وسیله مقیاس هوش وکسلر و آزمون واژه- رنگ استروپ مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد در مرحله پسآزمون گروه آزمایش بهبود معناداری در نمرات بازداری شناختی نشان دادند. (۰/۰۵>p).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان از مداخله تقویت حافظه کاری در بهبود بازداری شناختی دانشجویان استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |