مقدمه: ورود به سربازی سلامت روانی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از راهکارهای بهبود سلامت روان افراد یادگیری مهارتهای تابآوری است.
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری بر سلامت روان سربازان بود.
روش: نوع مطالعه پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل سربازان وظیفه ستاد انتظامی کرمانشاه بودند که از بین آنها تعداد ۳۰ نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، ۱۹۷۹) استفاده شد. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه تحت (به مدت ۷۵ دقیقه و هفتهای دو جلسه) آموزش قرار گرفتند، سپس نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله آموزش مهارت های تابآوری در افزایش سلامت روان سربازان در گروه آزمایش تأثیر معنیداری داشته است (۰/۰۱>p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارتهای تابآوری موجب افزایش سلامت روان سربازان میشود؛ بنابراین این برنامه آموزشی و کارگاهها و تشکیل گروههای مشاوره و حمایتی میتواند جزء برنامههای مداخلاتی در جهت بهبود سلامت سربازان مورداستفاده قرار گیرند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |